Mulla on tollanen Intek H520 Plus, halpis käsikone jostain 15 vuoden takaa ja äsken sitä pitkästä aikaa tarvittiin kokeiluihin. Kuulin vastapuolen "edullisen autoaseman" ainakin 3km päästä mutta hän ei kuullut minua vaikka lähestyi koko ajan. Kun aikaa meni eikä hän edelleenkään kuullut minua, kävin jo funtsimaan ett jotain täytyy olla pielessä. Siinä sitten totesinkin että aina kun painan tangenttia niin "patterinäyttö" rupesi välkkymään tyhjää vaikka kuuntelutilassa näytti täyttä - kuten kuuluikin. Laskin sitten lähetystehon yhteen vattiin ja sen jälkeen homma rupesi skulaamaan.
Laitteessa oli kiinni Sanyo Eneloop PRO:t (AA, 6kpl, sarjaan kytketty) jossa pitäisi olla kapasiteettia 2500mAh, eli ei pitäisi kyllä kyykätä jos laite on tarkoitettu AA:lla käytettäväksi. Nythän tässä herää sitten kysymys että onko tollasta käsikapulaa edes realistista kuvitella käyttävänsä 4 vatilla "pattereilla"? Vai onko tässä nyt jotain pielessä.
Toki 1 vatti riittää siihen mihin mä tuota kapulaa käytän, mutta noin yleisellä tasolla mä kyllä tykkään että laitteeni tarvittaessa toimisivat kuten kuvittelen että niiden pitäisi toimia.
Käsikone (LA), paristot ja 4w teho.
Re: Käsikone (LA), paristot ja 4w teho.
Jos kone on tarkoitettu käytettäväksi AA-pattereilla niin niiden jännite on yli 9 volttia kun täynnä. Akkujen jännite on vain 1,2 volttia eli 7,2 volttia nimellinen ja täyteen ladattunakin jää pienemmäksi kuin patterien. Nyt kun tulee vähän enemmän kuormaa (lähetys 5 wattia) niin jännite kyykkää ja kone lakkaa lähettämästä tai sekoaa muuten. Huonotkin patterit ovat yleensä parempia kuin kalliit akut, jos laite on alun perin tarkoitettu pattereilla käytettäväksi.
-
Sleeper_agent
- Vakiokävijä
En tiedä onko tuolla vaikutusta asiaan, tai että mitä varten tuo on, mutta omassa Intek H-520:ssa on paristokotelossa tuollainen valintakytkin NI ja AL.Krisse kirjoitti: ↑7.10.2025 20:29 Mulla on tollanen Intek H520 Plus, halpis käsikone jostain 15 vuoden takaa ja äsken sitä pitkästä aikaa tarvittiin kokeiluihin. Kuulin vastapuolen "edullisen autoaseman" ainakin 3km päästä mutta hän ei kuullut minua vaikka lähestyi koko ajan. Kun aikaa meni eikä hän edelleenkään kuullut minua, kävin jo funtsimaan ett jotain täytyy olla pielessä. Siinä sitten totesinkin että aina kun painan tangenttia niin "patterinäyttö" rupesi välkkymään tyhjää vaikka kuuntelutilassa näytti täyttä - kuten kuuluikin. Laskin sitten lähetystehon yhteen vattiin ja sen jälkeen homma rupesi skulaamaan.
Laitteessa oli kiinni Sanyo Eneloop PRO:t (AA, 6kpl, sarjaan kytketty) jossa pitäisi olla kapasiteettia 2500mAh, eli ei pitäisi kyllä kyykätä jos laite on tarkoitettu AA:lla käytettäväksi. Nythän tässä herää sitten kysymys että onko tollasta käsikapulaa edes realistista kuvitella käyttävänsä 4 vatilla "pattereilla"? Vai onko tässä nyt jotain pielessä.
Toki 1 vatti riittää siihen mihin mä tuota kapulaa käytän, mutta noin yleisellä tasolla mä kyllä tykkään että laitteeni tarvittaessa toimisivat kuten kuvittelen että niiden pitäisi toimia.
"Sliipperi"
11m: 11FM & 31FM
11m: 11FM & 31FM
Saattaa valintakytkin olla sitä varten että ei ladattaisi kun käytetään alkaliparistoja.
Tuolta löytyy manuaali
https://www.rigpix.com/cbfreeband/intek_h520plus.htm
Tuolta löytyy manuaali
https://www.rigpix.com/cbfreeband/intek_h520plus.htm
Ei kyllä voi varmasti sanota vaikuttaako kytkin tuohon varaustason näyttöön, mutta kehottaisin tarkistamaan että kytkin on oikeassa asennossa.
Paristojen asentaminen ja tarkistaminen Paristojen toiminta Suomi Liu'uta alas ja poista paristokotelon kansi (24) päästäksesi paristotilaan. Aseta paristotyypin kytkin (25) käytettyjen paristojen tyypin mukaan (Ni ladattaville akuille ja AL alkaliparistoille). Asenna 6 x AA-kokoista alkaliparistoa tai ladattavaa akkua ja varmista, että ne asennetaan oikeaan napaisuuteen paristokotelon ohjeiden mukaisesti. Käynnistä radio kääntämällä OFF/VOL (3) -kytkintä ja tarkista akun varaustaso akun varaustason ilmaisimesta (N). 4 palkkia tarkoittaa täyttä latausta, 3 palkkia tarkoittaa normaalia latausta, 2 palkkia tarkoittaa puolikasta latausta ja 1 palkki tarkoittaa heikkoa akun varausta. Jos palkkeja ei näy, akut on vaihdettava tai ladattava uudelleen välittömästi. Katso seuraavaa kohtaa AKUN LATAUS. Akun lataus Jos akun varaustason ilmaisin (N) näyttää heikkoa akun varausta, sammuta radio ja kytke matkalaturi AC-520 CHARGE-liitäntään (22) ja kytke se sitten 230 VAC:n pistorasiaan. Saadaksesi parhaan mahdollisen suorituskyvyn akuista, lataa ne vain täysin purkautuneina. Latausaika riippuu käytettyjen akkujen kapasiteetista. Yhdelle Ni-MH-akkusarjalle (1200–1500 mAh) se on noin 12 tuntia. Kun latausaika on kulunut umpeen, irrota laturi pistorasiasta ja sitten radiosta. VAROITUS! 1. Vain Ni-MH- (tai Ni-CD-) akkuja saa ladata. 2. 3. 4. 5. 6. Älä koskaan yritä ladata alkaliparistoja, sillä se voi vahingoittaa radiota tai räjähtää. Aseta akkutyypin valitsin (25) Ni-asentoon. Katkaise radiosta aina virta ennen akun latauksen aloittamista. Älä lataa akkuja yli 13–14 tuntia, jotta vältät ylilatauksen tai ylikuumenemisen, jotka voivat vahingoittaa radiota. Käytä vain mukana toimitettua akkulaturia tai alkuperäisiä INTEK-akkulatureita.
-
TV_masentaja
- Addikti
Tuntuisi olevan 4W tiukassa 9V jännitteestä. Varmaankaan se ei 7,2V :lla irtoa.
Millähän impedanssitasolla pääteaste toiminee?
Millähän impedanssitasolla pääteaste toiminee?
Juha, OH8UBJ
28USB, HF 160-10m phone + CW
28USB, HF 160-10m phone + CW
Zodiacin käsiradot lienee speksattu 4w tai 5w koneiksi mutta hyvin ne tehoa työntää ulos paristoilla.