J antennin ja ½ aalto dipolin erot? Kumpi on "tehokkaampi".
Hitusen epäselvä tuo kuva minulle; Onko tuo tehtävä koksista vai voiko käyttää vaikka 2.5" kuparilankaa? Onko tuossa kuvassa "vaippa" kaikissa mitoissa ja syöttö myös?
ton voi tehä ohuesta kupariputkista,jarruputkesta....paksu putki vaikuttaa elementin mittoja lyhentävästi(muistaakseni).
ei muutakuin tee molemmat ja kokeile eroja mutta minäkin muistelisin että j-tikku olisi tehokkaampi.
mutta dipolista saa helpommin suunta-antennin ja siten tehokkaamman. suuntaava vai ympärisäteilevä?
kumpaa tarviit?
j: http://www.tronico.fi/OH6NT/
on kylläkin 2m:lle mutta mitat uusiksi ja rakenteleen
kalmari kirjoitti:J antennin ja ½ aalto dipolin erot? Kumpi on "tehokkaampi".
Hitusen epäselvä tuo kuva minulle; Onko tuo tehtävä koksista vai voiko käyttää vaikka 2.5" kuparilankaa? Onko tuossa kuvassa "vaippa" kaikissa mitoissa ja syöttö myös?
Enpä ole nähnyt noin tukevaa kuparilankaa, mutta jos sellaista sulla on, niin siitä vaan.
Putki vois olla parempi, mutta mikä hyvänsä lankakin käy.
J-tikku on parempi kuin dipoli.
Niin tarkoitin 2.5 mmj:tä. Mutta valaiskaa nyt miten tuo kytketään. Visailut erikseen aikuiset ihmiset.
Ja tosiaan, tämän tapaisen antennin voisi ehkä juuri ja juuri kuvitella tekevänsä myös MMJ:stä. Siis UHF:lle. Itse tekisin messinkilangasta, tai jarruputkesta. Jarruputkeen tulpat päihin, alas pieni kondensioveden poistoreikä.
Paksu elementti lyhentää hieman mittoja, samoin tekee MMJ:n eristemateriaali. Jos joudut lyhentämään, lyhennä pdempää pystyosaa 3 kertaa enemmän kuin lyhyttä. Esim. 6mm/2mm
Ja tosiaan, tämän tapaisen antennin voisi ehkä juuri ja juuri kuvitella tekevänsä myös MMJ:stä. Siis UHF:lle. Itse tekisin messinkilangasta, tai jarruputkesta. Jarruputkeen tulpat päihin, alas pieni kondensioveden poistoreikä.
Paksu elementti lyhentää hieman mittoja, samoin tekee MMJ:n eristemateriaali. Jos joudut lyhentämään, lyhennä pdempää pystyosaa 3 kertaa enemmän kuin lyhyttä. Esim. 6mm/2mm
Kiitos tätä juuri hain. Ja tulihan se tuolla ylempänäkin esille. Ei tässä nyt niin hätähousuja olla, mutta rakentelun iloa piisaa, kiitos ohjeista!
Koska tuo lankojen väli on niin pieni ajattelin nippusiteen pätkistä katkaista sopivan mittaiset palat ja porata niihin reiät ja liimata ne lankojen väliin. Näin ei tuulessakaan sitten langat ota yhteen. Ellei jollakin ole parempaa ideaa?
Pikainen testi. Täytyy uuteen rasiaan kasailla vielä lopulinen.
Viimeksi muokannut kalmari, 21.3.2009 8:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.