Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät?

Valokuvaus: Kuvat, Kuvaaminen, rautapuoli, ohjelmistot
oh6ekr
Addikti
Viesti:

Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät?

Viesti Kirjoittaja oh6ekr »

Tulipa mieleen kysellä foorumin kuvaajilta moista asiaa. Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät kuviesi käsittelyyn?

Minulla vektorigrafiikan, kuvien ja videoiden käsittelyssä on käytössä pääasiallisesti Adobe Photoshop, Corel DRAW, SolidWorks, Corel VideoStudio sekä Sony Vegas Pro.
73 de OH6EKR
Rick
Addikti

Re: Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät?

Viesti Kirjoittaja Rick »

En käytä maksullisia ohjelmia, koska muokkaukset minulla on niin vähäisiä että ne hoituu Irfanview ohjelmalla, videoita käsittelen windowsin ilmaisella elokuvatyökalulla.
Krisse
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mun käsittelyt on 95% kuvien rajaamista ja värien/kirkkauden säätöä, käytän siihen IPhoto Plussaa vuodelta 1996.
Jos tarttee ottaa kuvaruutukopio (printscreen) niin sen joutuu tekemään PaintShop Pro 7:n (vuodelta 2001) kanssa koska toi IPhoto ei osaa pastettaa suoraan printscreenillä otettua kuvaa vaan se täytyy ensin pasteta PSP:hen, kopytä sieltä ja sitten sen voi pastea IPhotoonkin. Harvakseltaan tarvittavat .gif tiedostot pitää myös hoitaa tällä.

Museo-ohjelmilla mennään siis. Tosin viime vuosina olen joutunut ottamaan käyttöön tuoreempaa softaa (Gimp) koska noi kummatkin hukkaavat EXIF datan/GPS koordinaatit kuvasta ja reissukertomuksissani ne tiedot on kuitenkin olennaisessa osassa.
radioaktiivinen
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja radioaktiivinen »

Itse en kuvaile, mutta jos kuvia joutuu käsittelemään/piirtämään, niin käytössä on kuvankäsittelyssä Gimp ja piirtämisessä Inkscape. Maksullisia en halua käyttää, eikä sellaisia Linuxille olekkaan. Kumpikin ilmaisia, lähdekoodi avointa ja toimii hyvin Linuxilla sekä muistaakseni myös Windowssissa. Maccista en tiedä.
Miliisi
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miliisi »

Oma ottamia kuvia en säätele kuin kameralla mutta muuten käyttäny käpistelyyn joskus skannerin mukana tullutta arcsoftin photostudio2000 ohjelmaa. Ihmeen pätevä noin tuollaisena mukana tulleena kylkiäisenä. Joskus gimppiä yrittäny opetella vaan en oikein koskaan päässy sinuiksi tuon kanssa.

Kuvien pienentelyyn käytelly mikkisoftan image resizer ohjelmaa.
Tukiasemassa Super Star 3900/Fintec FC-220 & SIRIO Megarange 827 antenni. Mobiilissa President Jackson II & Sirtel DV 27 LC 2,1.
Kosla423. MLR423. International: 56JTA423
Kusoreissuista kuvia http://koti.mbnet.fi/latushka/kuso_reissut.html
Mikki Hiiri
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikki Hiiri »

Kuvien pienentämiseen käytän IrfanWiev ja editoimiseen Gimp.
Päämies
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja Päämies »

Google Picasa. Eipä se ole "sillai" kuvankäsittely ohjelma, mutta kun sillä hoituu perusmuokkaukset, värin ja kontrastin säädöt, kiertäminen oikaiseminen jne. Puhumattakaan kuvan koon pienentämisestä niin kelpaa mulle. Ai niin, googlen pilvitallennukseen saa kopiot sen kanssa menemään kätevästi.
iffe
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja iffe »

GIMP käytössä jos tarvetta muokata kuvia :) Löytyy win/linux/osx natiivina.
eSab
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja eSab »

IrfanViewillä hoituu skaalaukset ja rajaukset ja joskus jopa jotain muuta (esim. tosi kätevä ruutukaappari on tuossa). Paarusteluun GIMP ja Inkscape.
oh6ekr
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6ekr »

"Yllättävää" huomata, ettei täällä juuri kukaan (ainakaan vastanneista) kuvaa raakakuvaa ja kukaan ei käytä Adobe Lightroomia, jonka kuvittelisin olevan valokuvausharrastajien suosiossa ACR:n ja edullisuuden takia. Liekö sit radio- ja valokuvausharrastus toisensa poissulkevia. :P
73 de OH6EKR
TerBo
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja TerBo »

oh6ekr kirjoitti:". Liekö sit radio- ja valokuvausharrastus toisensa poissulkevia. :P
Osittain ainakin ovat :) . Minulla ainakin, kun kuvauksesta tuli ammatti, jäi radioiden räppäys minimiin. Mutta kaikella mahollisella Adobella mennään.
jokainen kives on toistaan suurempi
raucom
Vakiokävijä

Viesti Kirjoittaja raucom »

Kyllähän tässä on pyörittämistä valokuvauksen(tmi), radioinnin ja perheen kera :) Kaiken sen päälle pitää vielä 8h päivästä tehdä "oikeita" töitä.. Lightroom/Photoshop jatkuvassa käytössä.
Jasu
Addikti

Viesti Kirjoittaja Jasu »

itsellä timelapsejavarten Lightroom, normaalisti Photoshop. mie oon Adobeen kiintynyt kun nettisivutkin tulee väännettyä Dreamweaverilla :)
Kulmarauta / 56RS704 / OH8EFI
Lapsen kengissä vielä tallustellaan pitkin harrastusta.. :)
Vastaa Viestiin