Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät?
Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät?
Tulipa mieleen kysellä foorumin kuvaajilta moista asiaa. Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät kuviesi käsittelyyn?
Minulla vektorigrafiikan, kuvien ja videoiden käsittelyssä on käytössä pääasiallisesti Adobe Photoshop, Corel DRAW, SolidWorks, Corel VideoStudio sekä Sony Vegas Pro.
Minulla vektorigrafiikan, kuvien ja videoiden käsittelyssä on käytössä pääasiallisesti Adobe Photoshop, Corel DRAW, SolidWorks, Corel VideoStudio sekä Sony Vegas Pro.
73 de OH6EKR
Re: Mitä kuvankäsittelyohjelmaa käytät?
En käytä maksullisia ohjelmia, koska muokkaukset minulla on niin vähäisiä että ne hoituu Irfanview ohjelmalla, videoita käsittelen windowsin ilmaisella elokuvatyökalulla.
Mun käsittelyt on 95% kuvien rajaamista ja värien/kirkkauden säätöä, käytän siihen IPhoto Plussaa vuodelta 1996.
Jos tarttee ottaa kuvaruutukopio (printscreen) niin sen joutuu tekemään PaintShop Pro 7:n (vuodelta 2001) kanssa koska toi IPhoto ei osaa pastettaa suoraan printscreenillä otettua kuvaa vaan se täytyy ensin pasteta PSP:hen, kopytä sieltä ja sitten sen voi pastea IPhotoonkin. Harvakseltaan tarvittavat .gif tiedostot pitää myös hoitaa tällä.
Museo-ohjelmilla mennään siis. Tosin viime vuosina olen joutunut ottamaan käyttöön tuoreempaa softaa (Gimp) koska noi kummatkin hukkaavat EXIF datan/GPS koordinaatit kuvasta ja reissukertomuksissani ne tiedot on kuitenkin olennaisessa osassa.
Jos tarttee ottaa kuvaruutukopio (printscreen) niin sen joutuu tekemään PaintShop Pro 7:n (vuodelta 2001) kanssa koska toi IPhoto ei osaa pastettaa suoraan printscreenillä otettua kuvaa vaan se täytyy ensin pasteta PSP:hen, kopytä sieltä ja sitten sen voi pastea IPhotoonkin. Harvakseltaan tarvittavat .gif tiedostot pitää myös hoitaa tällä.
Museo-ohjelmilla mennään siis. Tosin viime vuosina olen joutunut ottamaan käyttöön tuoreempaa softaa (Gimp) koska noi kummatkin hukkaavat EXIF datan/GPS koordinaatit kuvasta ja reissukertomuksissani ne tiedot on kuitenkin olennaisessa osassa.
-
radioaktiivinen
- Vauhti päällä
Itse en kuvaile, mutta jos kuvia joutuu käsittelemään/piirtämään, niin käytössä on kuvankäsittelyssä Gimp ja piirtämisessä Inkscape. Maksullisia en halua käyttää, eikä sellaisia Linuxille olekkaan. Kumpikin ilmaisia, lähdekoodi avointa ja toimii hyvin Linuxilla sekä muistaakseni myös Windowssissa. Maccista en tiedä.
Oma ottamia kuvia en säätele kuin kameralla mutta muuten käyttäny käpistelyyn joskus skannerin mukana tullutta arcsoftin photostudio2000 ohjelmaa. Ihmeen pätevä noin tuollaisena mukana tulleena kylkiäisenä. Joskus gimppiä yrittäny opetella vaan en oikein koskaan päässy sinuiksi tuon kanssa.
Kuvien pienentelyyn käytelly mikkisoftan image resizer ohjelmaa.
Kuvien pienentelyyn käytelly mikkisoftan image resizer ohjelmaa.
Tukiasemassa Super Star 3900/Fintec FC-220 & SIRIO Megarange 827 antenni. Mobiilissa President Jackson II & Sirtel DV 27 LC 2,1.
Kosla423. MLR423. International: 56JTA423
Kusoreissuista kuvia http://koti.mbnet.fi/latushka/kuso_reissut.html
Kosla423. MLR423. International: 56JTA423
Kusoreissuista kuvia http://koti.mbnet.fi/latushka/kuso_reissut.html
- Mikki Hiiri
- Vauhti päällä
- Viesti:
Kuvien pienentämiseen käytän IrfanWiev ja editoimiseen Gimp.
Google Picasa. Eipä se ole "sillai" kuvankäsittely ohjelma, mutta kun sillä hoituu perusmuokkaukset, värin ja kontrastin säädöt, kiertäminen oikaiseminen jne. Puhumattakaan kuvan koon pienentämisestä niin kelpaa mulle. Ai niin, googlen pilvitallennukseen saa kopiot sen kanssa menemään kätevästi.
GIMP käytössä jos tarvetta muokata kuvia
Löytyy win/linux/osx natiivina.
IrfanViewillä hoituu skaalaukset ja rajaukset ja joskus jopa jotain muuta (esim. tosi kätevä ruutukaappari on tuossa). Paarusteluun GIMP ja Inkscape.
"Yllättävää" huomata, ettei täällä juuri kukaan (ainakaan vastanneista) kuvaa raakakuvaa ja kukaan ei käytä Adobe Lightroomia, jonka kuvittelisin olevan valokuvausharrastajien suosiossa ACR:n ja edullisuuden takia. Liekö sit radio- ja valokuvausharrastus toisensa poissulkevia. 
73 de OH6EKR
Osittain ainakin ovatoh6ekr kirjoitti:". Liekö sit radio- ja valokuvausharrastus toisensa poissulkevia.
jokainen kives on toistaan suurempi
Kyllähän tässä on pyörittämistä valokuvauksen(tmi), radioinnin ja perheen kera
Kaiken sen päälle pitää vielä 8h päivästä tehdä "oikeita" töitä.. Lightroom/Photoshop jatkuvassa käytössä.
itsellä timelapsejavarten Lightroom, normaalisti Photoshop. mie oon Adobeen kiintynyt kun nettisivutkin tulee väännettyä Dreamweaverilla