PC: poweri virtalähteenä.
PC: poweri virtalähteenä.
PC:n virtalähde lähettimen jännite lähteenä?
Eikös tuollaisen pitäisi toimia ihan mallikkaasti? No onhan se hakkuri poweri, mutta nurkissa olisi yksi tuollainen, siihen sitten vaikka 1F konkka rinnalle ni luulis häiriöiden häviävän.
Ainakin aikoinaan oli joku alimitotettu hakkuri LA puolella ja "surinat" sai pois jo 10 000 mikrofaradin konkkalla.
Eikös tuollaisen pitäisi toimia ihan mallikkaasti? No onhan se hakkuri poweri, mutta nurkissa olisi yksi tuollainen, siihen sitten vaikka 1F konkka rinnalle ni luulis häiriöiden häviävän.
Ainakin aikoinaan oli joku alimitotettu hakkuri LA puolella ja "surinat" sai pois jo 10 000 mikrofaradin konkkalla.
LA / PMR: deejii "dj"
HAMi luvatkin tulossa...
HAMi luvatkin tulossa...
Re: PC: poweri virtalähteenä.
voi käyttää, mutta päällä pysyäkseen vaatii pienen kuorman 5 voltin linjassa ja parin johdon yhdistämisen. Itse olen aina kaikki ylimääräiset johdot poistanut ja neljä 12 v piuhaa laittanut banaani hylsyille. Tuonnne 5v puoleen olen tinannut suoraa piirilevylle 2wattisen 12 voltin lampun, sen kuorma on riittävä pitämään hakurin päällä.
ainakin atx 2.2 powerit käynistyy kun yhdistää sen ohuen vihreän piuhan maihin.OH6HGW kirjoitti:voi käyttää, mutta päällä pysyäkseen vaatii pienen kuorman 5 voltin linjassa ja parin johdon yhdistämisen. Itse olen aina kaikki ylimääräiset johdot poistanut ja neljä 12 v piuhaa laittanut banaani hylsyille. Tuonnne 5v puoleen olen tinannut suoraa piirilevylle 2wattisen 12 voltin lampun, sen kuorma on riittävä pitämään hakurin päällä.
HAMi luvatkin tulossa...
HAMi luvatkin tulossa...
juu en nyt värejä muista ulkoa, muistaakseni oli vielä siten että jossain nipussa on kaksi johtoa yhdessä eikä käynnisty jos ne irrottaa toisistan eli nekin pitää pitää yhdessä.
Mina muistanOH6HGW kirjoitti:juu en nyt värejä muista ulkoa, muistaakseni oli vielä siten että jossain nipussa on kaksi johtoa yhdessä eikä käynnisty jos ne irrottaa toisistan eli nekin pitää pitää yhdessä.
http://blade.1g.fi/kuvat/Seka/power.MOV
HAMi luvatkin tulossa...
HAMi luvatkin tulossa...
no minulla on sitten ollut kaikki poikkeustapauksia, kaikissa mitä olen tehnyt on tarvinnut kuorman 5 voltin lähtöön. Tietysti taas se että samasta paikasta hommattuja virtalähteitä ovat olleet...kalmari kirjoitti: siinä olit oikeassa jotkin tarvitsevat vielä kuormaa, että käynistyvät, mutta ei ole 10v aikana sellaista osunut eteen vaikka koulutuksessa niin sanottiin.
Jossain RA-lehdessä oli modisohje, jossa modattiin 12v puolelle kaikki teho ja 5v purettiin pois. Vaatii sen feriittimuuntajan uudelleenkäämimisen joka on kinkkinen temppu.
Modaamattomana 12v puolella jännite alenee kuormitettaessa ja stabilointi koskee ainoastaan 5V(3,3V) puolta. Toki varmaan monessa kohteessa on modaamatonkin kelpo peli ja joskus hinta/laatusuhteeltaan erinomainen.
Modaamattomana 12v puolella jännite alenee kuormitettaessa ja stabilointi koskee ainoastaan 5V(3,3V) puolta. Toki varmaan monessa kohteessa on modaamatonkin kelpo peli ja joskus hinta/laatusuhteeltaan erinomainen.
-
Juhonov
- Vakiokävijä
- Viesti:
Olisiko tommosia mahdollista kytkeä rinnan isompien virtojen saamiseksi?
=8^#D#
#ham @IrcNet
#ham @IrcNet
Kolmea rinnan olen kokeillut ja toimii. Pienillä pelliliuskoilla voi reunoista kiinnittää pinoon ja johdottaa kaikki käynnistymään samasta virtakytkimestä. Joskus olen tehnyt siten että olen laittanut kolme 5v lähdöistä kasattua sarjaan. Silloin pitää jokaisen virtalähteen platan maadoituksia muuttaa ja jännite pudottaa 4.5 volttiin. Kyllä tietokoneen virtalähteitä voi käyttää ja jos tuntuu hurinaa tulevan niin rikkinäisestä ottaa ferriittirenkaan ja käärii ulostu johdot vielä sen ympäri.
Ja yleensä kannattaa käyttää samanlaisia powereita. Voihan noilla syötellä myös erikseen eri laitteita...OH6HGW kirjoitti:Kolmea rinnan olen kokeillut ja toimii. Pienillä pelliliuskoilla voi reunoista kiinnittää pinoon ja johdottaa kaikki käynnistymään samasta virtakytkimestä. Joskus olen tehnyt siten että olen laittanut kolme 5v lähdöistä kasattua sarjaan. Silloin pitää jokaisen virtalähteen platan maadoituksia muuttaa ja jännite pudottaa 4.5 volttiin. Kyllä tietokoneen virtalähteitä voi käyttää ja jos tuntuu hurinaa tulevan niin rikkinäisestä ottaa ferriittirenkaan ja käärii ulostu johdot vielä sen ympäri.
Itse korvannut paksummalla piuhalla ne - + lähdöt piirilevyltä kun samasta pisteestä lähtee kymmenkunta ohutta. Ne nippuun ja paksumalla eteenpäin. Makuasioita.
HAMi luvatkin tulossa...
HAMi luvatkin tulossa...
Ajelin tuossa viimevuonna FT-897:aa juuri vanhalla tietokonepowerilla.
olisko ollut 1Ohm tehovastus siihen 5V linjaan niin hyvin toimi.
12V:lla ei luvattu kuin 6A, mutta SSB:llä sai hyvin 50W pihalle ilman jännitenotkahteluja.
Tyhjänä poweri ei tykkää käydä, joten molempia linjoja kannattaa kuormittaa.
olisko ollut 1Ohm tehovastus siihen 5V linjaan niin hyvin toimi.
12V:lla ei luvattu kuin 6A, mutta SSB:llä sai hyvin 50W pihalle ilman jännitenotkahteluja.
Tyhjänä poweri ei tykkää käydä, joten molempia linjoja kannattaa kuormittaa.
. . - - . . Radioimista myös vettenpäällä....
TX 160m-70cm, RX 10khz-2000Mhz