Antennit 433MHz

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
Jippe

Antennit 433MHz

Viesti Kirjoittaja Jippe »

Tarkoitus on parantaa RFXLAN-laitteen vastaanotto- ja lähetysmatkaa antennimuutoksilla. Kyseessä on siis kotiautomaatiolaite joka keskustelee 433MHz:n taajuudella antureiden, releiden yms. kanssa.

Tällä hetkellä siinä on bnc-liitin + teleskooppiantenni vastaanottimella ja piirikorttiin juotettu langanpätkä lähettimellä antennina. Olen jo hankkinut toisen juotettavan bnc-liittimen lähettimelle.

Netti on täynnä antennien rakennusohjeita mutta minkä tyyppiset antennit toimisivat tässä parhaiten? Lähettimellä ja vastaanottimella kun on eri antennit, voiko niiden sijoittelulla parantaa toimintaa? Ts. toimivatko ne vierekkäin vai onko parempi yrittää sijoittaa ne esim. mahdollisimman kauas toisistaan? Laite antenneineen on sisällä, joten mitään kauhean isoja virityksiä ei voi laittaa että sopu säilyy :shock:

Jippe
oh2jin
Moottorisormi

Re: Antennit 433MHz

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

Dipoli on melko tehokas yleisantenni, oli se sitten vaaka- tai pystypolarisoitu. Suuntaavuutta saat jonkinlaisella pienellä Yagi-Uda antennilla tai sitten tulisi mieleen hybridi-quad. Itse olen käyttänyt lähetys- ja vastaanottoantenneita ihan samassa mastoputkessa jopa 1/4 aallonpituuden päässä toisistaan. Varmasti vaikuttavat toisiinsa ainakin noin lähellä. Nuo suunturit olisivat varmin ratkaisu. Sitä en sitten tiedämitä rajoituksia määräykset asettavat antennivahvistukselle ja säteilyteholle.
80 m