dvb-t antennia autoon

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
gee-äf-aa
Vauhti päällä
Viesti:

Re: dvb-t antennia autoon

Viesti Kirjoittaja gee-äf-aa »

Mulla oli joskus parvuotta sitten Vanissa motonetistä silloin löytynyt "liuskamallin" DVB antenni, joka kiinnitettiin tarralla lasiin.
Ajoi jotakuinkin virkansa paikallaan ollessa. Antennissa oli myös jokinmoinen vahvistin itsessään.
Leiffi
Addikti

Viesti Kirjoittaja Leiffi »

Vaneissa ja muissa jenkeissähän on sitä "bumerangi"antennia ollut... Saa repro-osinakin :D

Sitten on noita karavaararien keksintöjä... Muutamia googlailtavia malleja
TRIAX UFO-100
TRIAX UFO-120
TRIAX UFO MOBILE 96

jne jne
Kuva
gee-äf-aa
Vauhti päällä
Viesti:

Oli mulla se bumerangikin katolla jo valmiina, mutta ei sa ainakaan mulla pelanut, veikkaan ettei vastaanottanut tarpeeksi ylhäältä, kun antennimittarikin näytti melko surkeaa lukemaa. Se motonetin viritys toimi ajaessakin, kun Sippolan masto oli tarpeksi lähellä:
Erään kerran Anjalan keskustassa liikkuva poliisi oli sitä mieltä, ettei töllöä saa vilkuilla edes ajaessa, ei vaikka sieltä nyt pukkaakin tulemaan tuota Reinikaisen uusintaa :lol:
Roki
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja Roki »

Big Wheel on ihan toimiva ratkaisu. Itse askartelin moisen joskus 2.5mm galvanoidusta rautalangasta, sopivan kokoisesta prikasta ja bnc-runkoliittimestä. Näytti kuvaa 50km päässä lähetysasemasta vaikka oli autossa sisällä. Plussaa sekin että on ympärisäteilevä.
OH7EAH - Ehkä on vielä joku radiokin.
oh6ekr
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6ekr »

Roki kirjoitti:Big Wheel on ihan toimiva ratkaisu.
Löytyi kuva ihan näppärästä toteutustavasta:
Kuva
73 de OH6EKR
gee-äf-aa
Vauhti päällä
Viesti:

iffe kirjoitti:Jep, tuli eilen kavereiden kanssa pohdittua ja taidan päätyä siihen dipolimalliseen vahvistimen kanssa.. tosin 2-3 kappaleeseen stäkättynä. Kunhan on rahaa tilata ja aikaa asentaa (kuten normaalisti) laitan kuvia tänne asennuksesta :)
toki jonkun saman kanavanipun signaalitestit ensin orkkis antennilal, yksittäisellä dipolilla ja stäkätyllä.
Mjoo mulla helpotti hommaa silloin, kun oli mittari millä katsoa, kun silloin tei vielä noita antennaisennushommia.
Kuva
Jos kuvanmukainen perusmittari tulee jostain vastaan, niin kannataa muuten korjata talteen, on ihan pätevä vekotin pienimuotoisessa työkäytössäkin.
oh1hkn

Viesti Kirjoittaja oh1hkn »

Millähän mitalla sitä bigwheel anteenia kannattas tehä sillä kuunneltava aluehan on laaja, ainakin 482 - 698MHz?
Kuinkahan laajakaistainen tuo bigwheel on?
Antennihan olisi helppo tehdä jos pyörii vaan yhen lähetysaseman alueella...

oh1hkn
Vastaa Viestiin