AOR LA400 magneettilooppiantenni

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
bigdog
Vauhti päällä

AOR LA400 magneettilooppiantenni

Viesti Kirjoittaja bigdog »

tää on siellä koneita.com sivulla, mutta aika hyvän hintainen. Eli kun mulla on rajote vain parveke, niin kun en tiedä toimiiko toi laite niinkun meinasin, eli eli mitä mieltä olisitte , kun kuuntelen tällähetkellä sw alueella, kannaatko miettiä ennekun sijoittaa, vahinko kun ei pääse ensin testaamaan. radio satellit 750
Jasu
Addikti

Re: AOR LA400 magneettilooppiantenni

Viesti Kirjoittaja Jasu »

No jonkinverran nyt poikkeaa aiheesta, mutta rajoittuneelle alueellehan olisi kätevää laittaa lankaa sikinsokin :lol: , Kuten itse teen, paitsi että on omakotitalon tontti käytettävissä.. Itselle on kelvannut hyvin kaikki sähköä johtava materiaali antenniksi skanneriin, jotta saisi lyhyillä aalloilla selkoa!
Kulmarauta / 56RS704 / OH8EFI
Lapsen kengissä vielä tallustellaan pitkin harrastusta.. :)
bigdog
Vauhti päällä

onks sillä väliä kuinka paljon, meinaan 50 - 100 m vai enemmän, onko vastaavaa hyötyä mitä enemmän
Jasu
Addikti

Viesti Kirjoittaja Jasu »

bigdog kirjoitti:onks sillä väliä kuinka paljon, meinaan 50 - 100 m vai enemmän, onko vastaavaa hyötyä mitä enemmän
Noh, itsellä ei ole kuin 5kk käytännön kokemusta, niin ei itsellä varmaa tietoa ole, mutta luulen että on, saattaahan siinä päteä joku että mitä enemmän antennilla on pinta-alaa, niin sitä enemmän vahvistusta, mutta en mene takuuseen aiheesta.. Itse olen ottanut 15m kunnollista vaijeria muoveilla, niin kerralla tulee hyvä. Itsellä on päissä vaijerikiinnikkeet, ja aina (kuten tälläkin hetkellä) on tarvetta ottaa vaijeri mukaan niin mutterit auki ja toinen pää vaijerista tolpasta irti ja menox..

EDIT: Jos ottaa lankaa tietyn aallon pituuden verran, niin siitä täysi- neljäsosa- ja puoliaaltoa taajuudeltaan kuuluu hyvin (tai kaippa niitä aallon suhteita löytyy enemmänkin), esim jos haluaa UVB:n kuulolle, niin ottaa lankaa vaikkapa sen täyden aallon 64,8m, puoliaaltoa 32,4m tai neljänneksen, 16,2m. Arvon hullut, ajattelenko nyt oikein?
Kulmarauta / 56RS704 / OH8EFI
Lapsen kengissä vielä tallustellaan pitkin harrastusta.. :)
bigdog
Vauhti päällä

se on jännää kun mä oon kokeillut kaikenlaisia baluneita, esim 1:9 erinlaisilla kierrosluvuilla, aika jees sain paljon paremmin kuuluman eri bandeilla, tai mielenkiinto on lähinnä antennit kun lueskelin näitä esim. antenneilla aalloille niin siellä kerroottiin että hyvin paljon on antenni suurin pullonkaula. Mulla on parvekkeellä n. 100 m lankaa sikin sokin , tekis lisätä meterejä ja kokeilla onko mitään hyötyä ja vaihdella erinlaisia baluneita
oh6ekr
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6ekr »

Kokeilkaas rakennella looppi itse: http://www.kr1st.com/swlloop.htm
73 de OH6EKR
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

En tiedä kuinka pitkällä kukin antenni asioissa sitten on, jotta älkääpä ottako itteenne.

Jos antenni lankaa on tiiviissä "rykelmässä", niin langan pituuden lisääminen ei suurta ero tee, siinä kun ollaan aallonpituuden suhteen liian lähellä toistaan.

Looppi antennin ja kaikki muutkin antennit voi rakentaa itse. Kaupallisissa antenneissa ei ole mitään mystistä, vastaavan voi rakentaa itse.. se ostaa joka haluaa ja se rakentaa joka haluaa.

Balunit ja antennin virittimet on kokeilemisen arvoisia, niillä voi saada parannusta mm. QRM tapuksissa ja signaali-kohina suhteeseen.

Kerrostalo on todella kinkkinen paikka. Aikoinaan asuessani toiseksi ylimmässä kerroksessa LW-SW alueet olivat lähes mykkiä, myös parvekkella. Kauempana pihalla kuului jo jotain, mutta vasta talojen välistä poistuminen "vapaaseen tilaan" normalisoi kuuluvuuden. Se on se raudoitettu betoni, arvaisin.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
bigdog
Vauhti päällä

hyvä jomppisZ , joo mulla on vielä työn alla magneetti luuppi, kupariputki on 10 mm , kehän halkaisia 85 cm, ja pitäis kokeilla koksia noin 18 cm ympyrä alareunaan mut en vielä oo ehtinyt testata ja tää säätökonkka on olemassa, mielenkiinnolla ajattelin kokeilla ja voin kyllä kertoa mitä tapahtuu jos jotakuta kiinnostaa. Tai jos joku on kokeillu, ois kiva tietää
Vastaa Viestiin