Antennin kytkin matriisi
Antennin kytkin matriisi
Mikä olisi hyvä kytkentä monnen radion ja monen antennin yhdistämiseen (Pelkästään RX).
Manuaalikytkimillä voi tehdä mutta löytyykö tähän aktiivikomponentteja jolla sen voisi tehdä ?
Manuaalikytkimillä voi tehdä mutta löytyykö tähän aktiivikomponentteja jolla sen voisi tehdä ?
Re: Antennin kytkin matriisi
Kuunteluhenkisellä 80-luvulla rakentelin matriisin banaanijakeista. Sitten vaan banaanijohdoilla suoritin taulussa kytkennän numeroituihin jakkeihin. Tosin maakarvat olivat radioiden päässä aina kaikki yhtä ja samaa puuta.
80 m
Olen käyttänyt koaksiaalireleitä vaihtoon. Noita on ollut semmoisia 4-, 6- tai enemmänkin vaihtavia SMA-liittimillä. Sähkönsyötön ohjaukseen voi sitten toteuttaa kytkimillä tai vaikka tarvittaessa kompuutterilla ohjaten.
Toisena juttuna sitten jako useille rx:ille.
Olen viime aikoina ( 20 vuotta) käyttänyt tehdasvalmisteisten (esim. Mini Circuits) splitterien ja vahvistimien yhdistelmiä. Voi olla jonkin verran ongelmallista jos taajuusalue on kovin suuri. Helppo on tehdä MW:ltä jonnekin 500 MHz asti, mutta sama värkki ei toimi kovin hyvin VLF-LF-alueilla . Nyt on lisäksi läjä Rohde & Schwarzin putkilla tehtyjä jakovahvistimia.
Olen myös tehnyt radiopuhelintukiasemien rx-jakovahvistimista modaten tai suoraan värkkejä. Hyvin pienillä muutoksilla NMT-tukiasemien jakovahvistimia saa toimimaan lyhytaaltotaajuuksilta asti ja olen joitain laittanut myös GPS-signaalin jakoon.
Toisena juttuna sitten jako useille rx:ille.
Olen viime aikoina ( 20 vuotta) käyttänyt tehdasvalmisteisten (esim. Mini Circuits) splitterien ja vahvistimien yhdistelmiä. Voi olla jonkin verran ongelmallista jos taajuusalue on kovin suuri. Helppo on tehdä MW:ltä jonnekin 500 MHz asti, mutta sama värkki ei toimi kovin hyvin VLF-LF-alueilla . Nyt on lisäksi läjä Rohde & Schwarzin putkilla tehtyjä jakovahvistimia.
Olen myös tehnyt radiopuhelintukiasemien rx-jakovahvistimista modaten tai suoraan värkkejä. Hyvin pienillä muutoksilla NMT-tukiasemien jakovahvistimia saa toimimaan lyhytaaltotaajuuksilta asti ja olen joitain laittanut myös GPS-signaalin jakoon.
tere Esko
Pitäskö nuo radiot saada kuunteleen yhtaikaa ??
jos ei , niin kuinka nopea kytkentä pitää olla ??
Entäs ??? tuleeko jollekin jaksolle TX tilanne joskus
millä bandeilla ??? tuo hommeli ??
kerro tarkemmin
73 de ea8cuu / oh6mf
Pitäskö nuo radiot saada kuunteleen yhtaikaa ??
jos ei , niin kuinka nopea kytkentä pitää olla ??
Entäs ??? tuleeko jollekin jaksolle TX tilanne joskus
millä bandeilla ??? tuo hommeli ??
kerro tarkemmin
73 de ea8cuu / oh6mf
73 de ea8cuu / oh6mf miembro de URE = (Union de Radioaficionados Espanoles)
Linux - Chromium
Linux - Chromium
Hei
Kytkin Matsiisi jossa monta antennia (VHF/UHF/1G)
ja monta radiota. Pitäisi pystyä vaihtamaan ristiin.
Vain RX.
Sama myös HF:lle ja myös vain RX
Vain RX.
Tjaa,,,eskop kirjoitti:Hei
Vain RX.
edullisin lienee pin diodi switch , ja voit tehdä sen myös niin että vaihtelee haluamallasi tavalla
ristiin rastiin aneetit radioihin. , myöskin niin että suojaa radiot , jos painat tangenttia jollain bandilla
(suojaa ratijot helposti 50 W asti , jos enempi , niin joku dual sixpack tyylinen sitten , niin menee 5 kilowattiin , mutta kyseeäkun on vain rx , niin tekisin diodeilla.)
ohjauksen teet vaikka epromiin , niin voit switchistä loogisesti valita eri kombinaatioita.
Tuskin mun tarvii sinulle opettaa tuota logiikkaa ? .... ..
73 de ea8cuu / oh6mf
Linux - Chromium
Linux - Chromium
Hei
Onko sinulle hyvia scemoja esimerkkejä PIN Diodi kytkennöistä.
Netissä oli jotain mutta en löytänyt hyviä.
En ole aiemmin rakennellut PIN Diodi jutuja
Onko sinulle hyvia scemoja esimerkkejä PIN Diodi kytkennöistä.
Netissä oli jotain mutta en löytänyt hyviä.
En ole aiemmin rakennellut PIN Diodi jutuja
Juu ,,,
sorry nyt on hieman kiire , pitäs täällä duunissa saada 44 N- liitintä kiinni kokseihin ja postiin tänään
pistän sinulle kuvia illalla , ja kun tämä ei varman muita kiinnosta , niin pelaako sisnun omakutsu
, tai taiaa mulla sinun email olla kotona
73 de ea8cuu / oh6mf
sorry nyt on hieman kiire , pitäs täällä duunissa saada 44 N- liitintä kiinni kokseihin ja postiin tänään
pistän sinulle kuvia illalla , ja kun tämä ei varman muita kiinnosta , niin pelaako sisnun omakutsu
73 de ea8cuu / oh6mf
Linux - Chromium
Linux - Chromium
tökkikää nyt jakoon vaan...
. . - - . . Radioimista myös vettenpäällä....
no joo..ok tehdään niin
laittelen noita kuvia jonnekkin nettiin ... mutta voinhan laittaa linkkejä tännekin
nyt täytyy alkaa tinaileen taas
73 de ea8cuu / oh6mf
laittelen noita kuvia jonnekkin nettiin ... mutta voinhan laittaa linkkejä tännekin
nyt täytyy alkaa tinaileen taas
73 de ea8cuu / oh6mf
Linux - Chromium
Linux - Chromium
Heiea8cuu kirjoitti:Juu ,,,
73 de ea8cuu / oh6mf
Posti on esko.petaja@kolumbus.fi
Omakutsukin muistaakseni pelaa
Toinen juttu.
Sinulla oli web sivuilla aikoinaan kytkis 9600 RUH modeemista TNC:lle.
Sitä ei enään ollut.
Onkohan se vielä tallessa. Jos on niin voitko lähettää sen