Veteraaniradion antenipulma
-
kerkko
Veteraaniradion antenipulma
Antennina vm. -48 Eddystone liikennevastaanottimellani on ollut looppi, jonka leveys on 7 m ja korkeus 3 m, onko tuo nyt sitten looppi, taitetu dipoli vai mikä. Syötöjohtona on 300 ohmin kaapeli. Antenni toimii ymmärrettävästi vallan hyvin vastaanottimen ylätaajuuksilla 10 - 30 MHz ja sitten taas alataajuuksilla 1,7 MHz - 4 MHz ei alkuunkaan. Siinä välissä ihan ok. Antennin koon rajoittaa rivitalopiha. Minkälainen kondensaattori, kela tai kondensaattori ja kela ja miten kytkettynä auttaisi asiassa?
-
Matti
- Addikti
Re: Veteraaniradion antenipulma
Perus T kytkentä saattaisi olla se mitä haet.

Tässä kylläkin on koaksiaali liittimet, mutta sama kytkentä se parikaapelilla on.
Kun painotus on ala bandeille, suurentaisin kelaa vaikka jonnekkin 40-60uH tienoille.
Konkkia on näkynyt viimeaikoina myynnissä mm. huutonetissä.
Ihan ensiapuna kytkisin parikaapelin maapuolen irti kuunneltaessa alempia bandeja.
Jospa se temppu nostaisi impedanssia sen verran että Eddy tykkäisi kuunnella.
Kerroppa mikä on radion malli? mulla on 670A

Tässä kylläkin on koaksiaali liittimet, mutta sama kytkentä se parikaapelilla on.
Kun painotus on ala bandeille, suurentaisin kelaa vaikka jonnekkin 40-60uH tienoille.
Ihan ensiapuna kytkisin parikaapelin maapuolen irti kuunneltaessa alempia bandeja.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
-
kerkko
Kiitos ajatuksistasi. Onko tuo tuplakondensaattorikelapiiri syöttöjohdossa? Tuo mainitemasi maapuolen irtioton olen huomannutparantavan tilannetta, olenkin ihmetellyt ilmiötä. Loopin sijaan olen kokeillut myös armeijan heittoantennia pihalle pensaisiin ym. aukivedetynä, eipä sekään juuri tilannetta muuttanut.Matti kirjoitti:Perus T kytkentä saattaisi olla se mitä haet.
Ilmeisesti tämä Eddystone S. 640 toimisi asianmittaisella dipolilla mainiosti. Sain radion huollettua espoolaisessa veteraaniradiohuollossa pari vuotta sitten. Toimii loistavasti pl. tämä antenniongelma. Radion on ostanut isäni OH2UB v. -48 uutena ja se on ollut minulla nyt viitisen vuotta.
-
Matti
- Addikti
Joo laite rakennetaan laatikkoon tai jollekkin levyn palaselle, siihen radio vierelle pöydälle, syöttöjohto kiertää laitteen kautta.

Auttaako tälläinen antenni tuneri mitään, sitä en tiedä.
Voihan se olla niinkin, että radiossa vaan ei riitä herkkyys kuuntelemaan alempia alueita.
Komea radio tuo S640, hieno historia myös.

Auttaako tälläinen antenni tuneri mitään, sitä en tiedä.
Voihan se olla niinkin, että radiossa vaan ei riitä herkkyys kuuntelemaan alempia alueita.
Komea radio tuo S640, hieno historia myös.
-
kerkko
Ok, nyt selvisi. Nätti vehje. Saisikohan kaupallisen laitteen jostakin?
-
Matti
- Addikti
Jyrki Koneita.comista myy MFJ tuotteita.
Tässä pari vaihtoehtoa:
MFJ-956 ANT.TUNER, VLF/MW/SW
ja toinen etuvahvistimella:
MFJ-959C ANTENNA TUNER, SWL, WITH PREAMP
...ja onhan näitä olemassa vaikka minkälaisia.
Tässä pari vaihtoehtoa:
MFJ-956 ANT.TUNER, VLF/MW/SW
ja toinen etuvahvistimella:
MFJ-959C ANTENNA TUNER, SWL, WITH PREAMP
...ja onhan näitä olemassa vaikka minkälaisia.