Pieni VHF/UHF yagi vinkkejä tarvitaan kääntömoottoria varten
Re: Pieni VHF/UHF yagi vinkkejä tarvitaan kääntömoottoria va
Miten olisi jokin kötöstys tuulilasinpyyhkijän moottorista? Olisi aika suuri osa mekaniikastakin valmiina.
Tuommoista pitää harkita mökille satelliittiworkkimiseen.
Alle 1kg painoa... ei tosiaan kovin kummosta kääntäjää tarvis.
tohon kun sais varaosana tikkuja niin olis helppo väkertää ristiyagi.
oliko siellä muita pikkuyageja? en tämän kännykän kanssa löytänyt. selaaminen senverran eroottista.
Alle 1kg painoa... ei tosiaan kovin kummosta kääntäjää tarvis.
tohon kun sais varaosana tikkuja niin olis helppo väkertää ristiyagi.
oliko siellä muita pikkuyageja? en tämän kännykän kanssa löytänyt. selaaminen senverran eroottista.
. . - - . . Radioimista myös vettenpäällä....
onhan noit maailma täys. Ajattelin vaan jos halpis kiinalaista olis löytynyt 
Miten suunnannäyttö on ajateltu toteuttaa tuossa rotaattorissa?
Mielenkiintoinen tuo yagi. Hinta oli vaan yllätys minulle, mutta toisaalta, jos tahtoo halvemman, niin sitten täytyy hieman rakennella itse.
Mielenkiintoinen tuo yagi. Hinta oli vaan yllätys minulle, mutta toisaalta, jos tahtoo halvemman, niin sitten täytyy hieman rakennella itse.
DX is...
Heil HC-4 "DX Dream Machine".
Linear amplifier......waste of money.
Life is too short for 3699.
Heil HC-4 "DX Dream Machine".
Linear amplifier......waste of money.
Life is too short for 3699.
Tämä Pyyhkijänmoottori ei ole uusi keksintö, samoin kuin suunnannäyttäjäiffe kirjoitti:Suunnannäyttöä en ole ehtinyt vielä miettiä. Kunhan saa ensin rotaattorin toimimaan ja antennin hommailtuaPepe kirjoitti:Miten suunnannäyttö on ajateltu toteuttaa tuossa rotaattorissa?
Eli tuotas potikka sinne sopivaan kohtaan voimansiirtosysteemejä tai juuriputkea, mistä pääsee mittaamaan sen suunnan ja jostain ihan normaalista isosta mittarista tekee sen näyttölaitteen asteluvuilla.
Yksi juttu vielä. Rajakytkimet olisi syytä tehdä siihen kääntömekanismiin, ettei käy vanhanaikaisesti kireessä DX:ää jahdatessa.
Olen joskus nähnyt kun rajakytkin "unohtui" kaverilla pois 28 maston kääntömekanismeista.... erittäin hieno kaapelinkelaaja
Tuunasin ite pikku antsoille kääntömoottorin satelliittilautasen "mekaanisesta sylinteristä" eli jumitin sen kierretangon ulkoputkeen jotta koko hässäkkä pyörii.. Sylinteri kaatikselta ja tunti töitä hintaan 0€
Hyvin jaksaa veivata ja pyörii vähimmillään 6 voltilla, napaisuus kääntämällä sitten toiseen suuntaan..
Hyvin jaksaa veivata ja pyörii vähimmillään 6 voltilla, napaisuus kääntämällä sitten toiseen suuntaan..

Jos paat tuon projektin päreiksi, niin laitahan tänne kuvaa tarjolle, miten tuossa on toteutettu syöttö antennin ja putken välillä, koska koksu ei ilmeisestikään pyöri antennin mukana.
Joo toi pyyhkijänmoottori on ihan hyvä systeemi,minulla on tossa kolme metrisessä
23cm:n EME peilissä tehty toi kääntö systeemi pyyhkijänmoottorista ja romikselta
löydetystä kulmavaihteesta,suunnan näyttö on toteutettu hyvälaatuisella monikierrospotikalla
yhdellä regulattorilla,parilla trimmerivastuksella ja miljoonalaatikosta löydetyllä analogisella mittarilla.
http://personal.inet.fi/koti/oh3klj/kuvat/IMG_2240.jpg
tossa kaapin päällä näkyy pyyhkijänmoottori
http://personal.inet.fi/koti/oh3klj/kuvat/IMG_2237.jpg
23cm:n EME peilissä tehty toi kääntö systeemi pyyhkijänmoottorista ja romikselta
löydetystä kulmavaihteesta,suunnan näyttö on toteutettu hyvälaatuisella monikierrospotikalla
yhdellä regulattorilla,parilla trimmerivastuksella ja miljoonalaatikosta löydetyllä analogisella mittarilla.
http://personal.inet.fi/koti/oh3klj/kuvat/IMG_2240.jpg
tossa kaapin päällä näkyy pyyhkijänmoottori
http://personal.inet.fi/koti/oh3klj/kuvat/IMG_2237.jpg
kokeilin joskus tuota systeemiä, halpa kun oli. aika lelun tuntuinen ja pienikin vastus kääntäessä, niin alkoi vaihtamaan suuntaa, jopa kunnon tuuli vaikutti. tuohon ei kannata mennä muuttelemaan pitempää koksia, ei tahdo tuo kääntöominaisuus toimia.
Kokemuksesta voin sanoa että tässä on rahalle vastinetta. Itse nHelsingin radiopuodista, mutta taitaa olla tällä hetkellä loppu, kannattaa kuitenkin kysellä. Roottori oli reilun vuoden 11 metrin 2-el. quadin tyvessä 15 m korkeudessa ja kesti jopa viime jouluiset myrskyt. Itse quadi ei kylläkään kestänyt...
Laite näyttää ensin tosi lapselliselta ja yhden kerran maston noston yhteydessä meni rattaat jotenkin sekaisin, eikä suostunut kääntämään täyttä kierrosta, pienen maston heilautuksen jälkeen meni rattaat kohdilleen jonka jälkeen yhden onnistuneen 360 asteen pyöräytykden jälkeen palasi jopa raiteilleen niin, ettei tarvinut ns. kaliproida uudelleen aloitus suuntaa ja on sen jälkeen toiminut moitteettomasti. Antennin vaihdon yhteydessä huomasin että rataspakan kiinnityspulteissa oli pientä löysyyttä havaittavissa... ehkä tällä oli siihen pieneen pyörintäkatkokseen jotain osuutta. Muuten olen ollut tyytyväinen alle 100 € kustannukseen. Reipas 50 m 0.75mm2 kumikaapelia ohjaukseen ja aika rauhallinen liikkeissään, mutta ei mieletäni liian hidas... (70s/360 astetta)
ps. antaa hirveetä 50Hz pörinää radioon pyöriessään ja ohjainyksikkö pitää myös jonkin verran meteliä kun roottori pyörii. Muuten tietysti hiljainen ja häiriötön
ps. antaa hirveetä 50Hz pörinää radioon pyöriessään ja ohjainyksikkö pitää myös jonkin verran meteliä kun roottori pyörii. Muuten tietysti hiljainen ja häiriötön
Radiot on harrastus jotka ei tule koskaan tiensä päähän......
CH 7/AM, 31/FM Rape
OH1ERB
CH 7/AM, 31/FM Rape
OH1ERB
rkv:n tarjoama käännin ihan passeli kevyelle antennille.
Itsellä oli samanmoinen 16-elukkaisen 2m yagin heiluttajana. Se oli liikaa ;-(
Antenni pyöri näyttöä hitaammin.... illan aktiivisen pyörittelyn jälkeen oli käytävä ylhäällä säätämässä kohilleen
Itsellä oli samanmoinen 16-elukkaisen 2m yagin heiluttajana. Se oli liikaa ;-(
Antenni pyöri näyttöä hitaammin.... illan aktiivisen pyörittelyn jälkeen oli käytävä ylhäällä säätämässä kohilleen