lähetin ja vastaan otin radioohjattavaan

Ropaus ryhmä, vinkit, ongelmat, linkit muualle nettiin
duunARI

lähetin ja vastaan otin radioohjattavaan

Viesti Kirjoittaja duunARI »

Elikkä olen tässä lopputyötä rakentelemassa ja nyt tuli pikku ropelssi koska ikinä en oo kumpaakaan tehny. En ees aiheeseen tutustunu kummemmin. Ideana olis kuitenkin rakentaa auto jota langattomasti ohjattais. Homma alkaa muuten olla aika hyvin purkissa, mutta toi lähetys vastaan otto langattomasti aiheutti isosti suuremman ongelma ku ajattelin. Kantamaks haaveilin jotain 10-15m luokkaa (riittäis näin päättö työhön). Netistä en osannu oikeen tietoo hakee joten päädyin sitten tänne missä oletan sitä olevan. Nyt siis olis kaavat, kuvat, kytkentä kaaviot ja ihan kaikki asiaan liittyvä tieto tarpeen, erityisesti ne neuvot. Ja jos vielä alotettais sillä että mikä olis järkevin tapa signaalin lähetykselle? Homman pitäis vielä kaiken lisäks olla sen verran laillinen että sen koulussa voi esitellä. Elektroniikasta, sekä digitaalisesta että analogisesta on kokemusta mutta langattomiin en oo koskaan perehtynyt komponentti tasolla. Mutta nyt on kiinnostus kasvanut koska tuolla koulussa missä oon ei kukaan oo vastaavaa tehny. Ja päätin olla ensimmäinen. Joten nyt on todella neuvot tarpeen.

Ja homma siis pitäs tehä alusta loppuun ite. Rakennus sarjoja ei saa käyttää. Jonka luultavasti tajusittekin.
oh2jin
Moottorisormi

Re: lähetin ja vastaan otin radioohjattavaan

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

Jos ns. lupavapaata lähetintä haluaa käyttää pitääkin sitten turvautua valmiisiin TX ja RX moduleihin. Luvan saanti itsetehtyihin lähettimiin lienee hankalaa.

Olet siis teollisuudessa tai ainakin sinne suuntautumassa. Itse olen urallani havainnut että tänäpänä teollisuudessa tarjotaan vain tarvittavat rajapinnat tai niiden määritykset ja alihankkija toimittaa loput palikat väliin ja saat toisesta päästä signaalisi ulos. Entäpä laser- tai IR ohjaus vai aiotko ajaa RX-pään värkin katveeseen.
80 m
duunARI

Opiskelen elektroniikkaa mutta tulevaisuus on taksikuskina ja musiikissa. Joten teollisuus jääköön niille jotka sinne on tehty. Meikäläinen rakentelee vaan huvikseen ja nyt tällä kertaa koulun takia.

Valmiit lähettimet ei oikein onnistu kun työn ideana on rakentaa langaton lähetin/vastaanotin ja jonkun näkönen käyttösovellus ja valitsin nyt sitten sen radio-ohjattavan auton.

IR ja laser käsittääkseni tarvii suoran "näköyhteyden" joten sekään ei oikein pelaa. Joten radio lähettimet taitaa olla ainoa mahdollisuus. Mutta tarviiko itse tehtyyn lähettimeen lupa jos taajuus alue pysyy sillä sallitulla alueella millä radio ohjattavatkin pyörii? Ja onhan niitä pieniä fm-lähettimiä jo kaupoissa minkä perään saa vaikka mp3-soittimen. Joten eikö sellaisen sillon saa rakentaa itsekkin?
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Itse tehty lähetin saattaa aiheuttaa ongelmia (eri asia tietääkö opettajat mikä on laillista).. mutta pitääkö se lähetin rakentaa itse?
Yksi idea mikä tuli mieleen, on käyttää LA-puhelinta lähetys tarkoitukseen, ja syöttää käskyt itse suunnittelemallasi äänitaajuus modeemilla (tai jopa puheella?!?), jota kuuntelee itse valmistettu vastaanotin autossa.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
duunARI

Tarkotus ois rakentaa lähetin itse. Kävin kirjastossa ja nyt vähän enemmän lueskeltuani ajattelin että kaupan tuottamissa radio ohjattavissa käytettävä pcm voisi olla se toimivin ratkaisu. En sit tiedä mutta niitä rc-autoissa on alettu käyttämään. Joten nyt sitten pitäisi vaan jostain keksiä piirit millä saan koodin kantoaallolle ja millä sen saa sieltä ulos. Olisko täällä kellään tietoa mistä niitä lähettimen kaavioita ois mahdollisesti saatavilla?
oh2jin
Moottorisormi

Kysymyksessähän olisi mitä parahin radiomodemisovellus. Periaatteessa sen voisi tehdä myös ajamalla PCM-koodin äänitaajuisena esim Clas Olssonin FM-TX:ään ja ottamalla vastaan jollain pikkuradiolla. Miten pulssijono "johtokoodataan" onkin eri asia.

Valmiista kytkennöistä ei minulla ole tietoa, mutta onhan noita äänirautaan perustuvia sovelluksia ollut. Kuuluisimpia lienee jatkosodan aikaiset Viipurin radiomiinat, jotka perustuivat muistaakseni kolmeen äänirautaan toimien kolme kolmesta periaatteella, sekä kanadalaisen Hugh Hambletonin numerokoodivastaanotin, joka perustui kymmeneen äänirautaan toimien yksi kymmenestä periaatteella. Eri asia on sitten se kuinka pieneen tilaan resonoivan ääniraudan tai -raudat saa sovitettua.

Tuolta löytyy linkki radio-ohjrlmaan, missä amerikkalainen radioharrastaja Bob Horvitz kuvailee laitetta.

http://www.radiohullut.net/foorumi/view ... f=1&t=1065
80 m
oh2jin
Moottorisormi

Tuolla saattaisi olla jotain apuja

TM 18/68 52 Pienoislaivan radio-ohjaus
Kytkiset ohjaus laitteeseen

Vinkki löytyi tuolta

http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index. ... is&pa=jaaa
80 m
LA-Annica
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja LA-Annica »

Eikös noi pienoisrautatie harrastajat ole käyttäneet paljonkin junanveturissa kameroita. Olen nähnyt ModelExpo näyttelyissä, kun juna kuvaa edessä olevaa kiskoja ja maisemia. Mitähän tekniikkaa siten käyttävätkään?
oh2jin
Moottorisormi

Kysymyksessä on vamaankin videolinkkisysteemi 2,4 Ghz bandilla ja pienoiskamera veturissa.

http://prehm-modellbahn.de/ang_prehm_kamera.html

Tuolla Bahn-TV kanavalla on ollut aika yksityiskohtaisia pienoisrautatiedokumentteja satelliitilta katseltavissa ja koneellekin ladattavissa. Jos niistä löytyisi lisää aiheesta. Kanava esittää ohjelmasarjassaan "Bahn-TV in Fahrt" videokuvaa ihan oikean veturin nokalta.

http://www.bahntv-online.de
80 m