Tai oikeastaan maatasot, eli niiden pituus! Auttakee.
Kuva kertois nyt tietty enemmän ku tuhat Koippaa, mutta tyhjästä ei voi nyhjyyttää.
-5/8a
-Avokela 8mm alumiiniputkesta, johon syöttö lyhyellä johdonpätkällä ja messinkisellä kengällä. Kelan korkeus n. 300mm, halkaisija n.170mm. Kela on kiinni antennissa ja mastokiinnitysosassa isoilla alumiinikiekoilla; alemmassa on kiinni myös puuttuvat maatasot M8 kierteellä.
-Alunperin maatasot (4 kpl!) lasikuituiset, päähän päin ohenevat tikut. Pituus yli 1000mm! MITTA?
-Kiinnitys mastoputkeen upottamalla tai putki putken kylkeen -kiinnittimillä.
-Mastokiinnitysputken ja itse antennin välissä n. 350mm pätkä valkoista lasikuituputkea (kyllä, just se pätkä kun on kelan sisällä).
-Antennin teleskooppipätkät kiristyvät toisiinsa turpamuttereilla (ei kovin yleinen systeemi!), ei esim. ruuveilla tai letkuklemmareilla.
-Suuri ja painava antenni. Muutenkin yleistä parempaa tekoa. Kenen valmiste? Onko jollain muulla tälläinen?
Ei ole Sirion Tornado... :D
Antennin valmistaja hukassa!
Antennin valmistaja hukassa!
member of kysymysmerkkitiimi
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
Re: Antennin valmistaja hukassa!
Mä tekisin 2.5m pitkät radiaalit, ja tuplaisin lukumäärän jos tavaraa piisais.
Puhdistaisin kaikki liitokset.
Laskisin säteilijän mitan viis kahdeksasosaksi ja lyhentäisin perstuntumalla 20cm laskennallisesta mitasta.
Hakisin impedanssin kohdilleen syöttöä kelalle muuttamalla, ja tarvittaessa kelan pituutta muuttamalla.
(kelan vois korvata myös koaksiaali stubilla... mutta mä en laiskuuksissani sitä tekisi)
Mutta mä oonkin vääräoppinen luikuri, ja heti pilaamassa "tehtaan paapan" kustannuslaskelmalla parhaaksi toteamaa rakennetta.
Puhdistaisin kaikki liitokset.
Laskisin säteilijän mitan viis kahdeksasosaksi ja lyhentäisin perstuntumalla 20cm laskennallisesta mitasta.
Hakisin impedanssin kohdilleen syöttöä kelalle muuttamalla, ja tarvittaessa kelan pituutta muuttamalla.
(kelan vois korvata myös koaksiaali stubilla... mutta mä en laiskuuksissani sitä tekisi)
Mutta mä oonkin vääräoppinen luikuri, ja heti pilaamassa "tehtaan paapan" kustannuslaskelmalla parhaaksi toteamaa rakennetta.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
Koko antenni on pesty ja odottaa kokoamista. Ajatus 2,5m maatasoista on hieno, mutta se ei palvele kovin hyvin käyttöä, johon ajattelin ko. katiskan valjastaa. Ylipäätään ajatus antennin molemmin puolin törröttävistä 2,5m pitkistä (= yli 5m leveyttä!) M8 kierretangoista ei ole kovin houkutteleva peditiokäytössä...
Tuo on jo tuollaisenaan todella hyvä antenni ja en usko että tuossa on kovin paljoa säästetty kustannuksissa antennia tehdessä. Eipä ole tuo turpamutterisysteemi kovin edullinen ratkaisu.
Syöttö haetaan kohdalleen juuri nimenomaan syötön paikkaa kelalla muuttamalla. Antennin syöttöpisteessä on vain UHF F-UHF F liitin, joka on rungostaan luonnollisesti kiinni maatasoissa ja mastokiinnitysputkessa; kuuma jatkaa UHF-liittimellä ja 170mm pitkällä langalla koilille.
Muistaakseni antennin pituus oli jossain 6900mm tienoilla vireessä.
Saako niiden maatasojen pituutta laskettua jotenkin järkevästi? Ei tarttis arpoa.
Tuo on jo tuollaisenaan todella hyvä antenni ja en usko että tuossa on kovin paljoa säästetty kustannuksissa antennia tehdessä. Eipä ole tuo turpamutterisysteemi kovin edullinen ratkaisu.
Syöttö haetaan kohdalleen juuri nimenomaan syötön paikkaa kelalla muuttamalla. Antennin syöttöpisteessä on vain UHF F-UHF F liitin, joka on rungostaan luonnollisesti kiinni maatasoissa ja mastokiinnitysputkessa; kuuma jatkaa UHF-liittimellä ja 170mm pitkällä langalla koilille.
Muistaakseni antennin pituus oli jossain 6900mm tienoilla vireessä.
Saako niiden maatasojen pituutta laskettua jotenkin järkevästi? Ei tarttis arpoa.
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
Tee 1,321m pitkät, niin silloin on 1/8 λ aina per radiaali 27.000 Mhz keskitaajuudella.
Ja vastakkaiset yhdessä noin niikuin säteilykuviota ajatellen silloin on teoriassa 1/4 λ...
Ja vastakkaiset yhdessä noin niikuin säteilykuviota ajatellen silloin on teoriassa 1/4 λ...
Jotain tällästä olen miettinyt. Tein antenniin nimittäin joskus männävuosina yhden maatason kierretangosta ja muistan että 2000mm pätkästä jäi runsaasti yli.
Mutta jos nyt joku kuitenkin.
koitan ottaa kuveja kyllä. Ehkä. :D
Mutta jos nyt joku kuitenkin.
koitan ottaa kuveja kyllä. Ehkä. :D
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
Jaa pedition, no sitten mää tekisin ne radiaalit 2.5m sähköpiuhasta 3kpl, ja niiden päistä jatkoksi narua. Narut toimisivat samalla haruksina, kun johonkin väliaikaiseen putkimastoon (auton koukusta tai pyörän alta), antennia ripustelisin.Koippa kirjoitti:peditiokäytössä....
Mitään kaavaa tommoseen ei ole, jonkun sortin "nyrkkisääntö" on: vertikaaliantennille vähintään 1/4 radiaalit.. näkisin, että suuntaansa.
Jollain antenni ohjelmalla vois yrittää laskea, mutta sitten pitää ensin selvittää millainen se syöttö on, että osaa laittaa sen ohjelmaan oikein.
Mutta saahan sen vireeseen vaikka ilman radiaaleja... vetääkö riittävästi, se on eri asia.
Sama sääntö pätee kaiken mittaisille vertikaaleille.
No mitä mä täs tämmöstä jauhan, oli miten oli.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
Matti kirjoitti:Jaa pedition, no sitten mää tekisin ne radiaalit 2.5m sähköpiuhasta 3kpl, ja niiden päistä jatkoksi narua. Narut toimisivat samalla haruksina, kun johonkin väliaikaiseen putkimastoon (auton koukusta tai pyörän alta), antennia ripustelisin.Koippa kirjoitti:peditiokäytössä....
Mitään kaavaa tommoseen ei ole, jonkun sortin "nyrkkisääntö" on: vertikaaliantennille vähintään 1/4 radiaalit.. näkisin, että suuntaansa.
Jollain antenni ohjelmalla vois yrittää laskea, mutta sitten pitää ensin selvittää millainen se syöttö on, että osaa laittaa sen ohjelmaan oikein.
Mutta saahan sen vireeseen vaikka ilman radiaaleja... vetääkö riittävästi, se on eri asia.
Sama sääntö pätee kaiken mittaisille vertikaaleille.
No mitä mä täs tämmöstä jauhan, oli miten oli.
Mnuun mielestäni se on aika hyvä kun jauhat. Kiitokset toki myös geeäfaalle.
Tuo harus/maataso systeemi kuulostaa kyllä houkuttelevalta ratkaisulta. Voisihan sitä helposti ajaa kolmionmuotoon symmetriset aukot lenkkejä varten
Kai tuossa joku tarkkuus tarttis olla silti, olis ihan hyvä jos antenni kuuliskin jotain... :D
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola