Moro,
Eli mikä olisi hyvä ympärisäteilevä antenni VHF:lle? Impedanssi 50 ohmia, SWR 1:1 ja maksimisyöttö 120 wattia. Tarkoitus on asentaa se muutaman metrin korkeudelle maasta.
Minkälaisia vinkkejä ja rakennusohjeita teillä on?
Mielelläni rakentaisin itse, mutta kaupasta ostettukin käy. Budjetti max. pari sataa euroa.
Mikä olisi hyvä antenni VHF:lle?
-
vantaalegend
- Vakiokävijä
Re: Mikä olisi hyvä antenni VHF:lle?
Mille taajuudelle? Yhden bandin kepit ei hirveitä maksa, taitaa jo satasella olla kovastikin valinnanvaraa jos vertikaalipolarisaatiota haet. Vaakapolarisaatioon löytyy sitten ainakin hamitaajuuksille bigwheeliä ihan kaupasta, jossain sakemannin firmassa muistan nähneeni hinnan 60 euroa.
Jos rakentelu kiinnostaa (kun tämä nyt täällä rakenteluosiolla on), niin esim. J-pole on 2m:lle aika simppeli rakentaa.
viewtopic.php?f=13&t=8413 Tuolla minun näpertelyitäni aiheesta. 2m versio super-j-polesta on vielä virittämättä ja testailematta, mutta toi UHF-koukku pelaa hienosti. Super J-polesta tulee tavallinen J-tikku, kun siitä jättää pois sovitusosan ja yläpätkän.
viewtopic.php?f=13&t=8413 Tuolla minun näpertelyitäni aiheesta. 2m versio super-j-polesta on vielä virittämättä ja testailematta, mutta toi UHF-koukku pelaa hienosti. Super J-polesta tulee tavallinen J-tikku, kun siitä jättää pois sovitusosan ja yläpätkän.
73 de OH6EKR
-
vantaalegend
- Vakiokävijä
Lähinnä ajattelin vertikaaliantennia 2 metrille.
Mitä vaihtoehtoja on?
Mitä vaihtoehtoja on?