AM/FM-Radioiden rakentelua
Re: AM/FM-Radioiden rakentelua
njoo. Itseltä löyty rikkinäinen(ei saa korjattua) LG halpis DVD soitin. Saiskohan sen osista koottua radion 
PMR:Cobra MT-975 3kpl Kutsu:Bicycle
Kyllä siitä ny jotain mutta veikkaan että kyseisessä on niitä saatanan SMD hiluja!
Katainen? mies kysyi ja nyökkäsin koska niin sanoo flipperi.
Syy miksi olen hankkimassa koekytkislautan on se ettei äitini tykkää jos kolvaan jotain sisätiloissa.
Hahhah Perinteistä! Kokeiles pitää ikkunaa auki ku kolvaat auttaa hajuun kummasti!
Katainen? mies kysyi ja nyökkäsin koska niin sanoo flipperi.
No oishan se yks tapa, mutta silti. Tyydyn aluksi koekytkentä levyyn. Ulkomailta sais edullisesti(n.5e setti) settejä.
EDIT: Suunnittelin nyt ihan itse koko raadion.
MAadotus tulee tonne kajarin vasemmalle puolelle. Unohtu laittaa
EDIT: Suunnittelin nyt ihan itse koko raadion.

Juu suosittelen tuollaisen sarjan ostamista. Se on ihan hyvälaatuinen ja (lähes) kaikki osat onjo valmiiksi mukana. Saa kerralla toimivan radiovastaanottimen jos vain osaa koota/rekentaa oikein.Bicy kirjoitti:Menen ens perjantaina helsinkiin, ja vois ostaa ton siinä samalla.
No, tuossa on yksi kaiutin joka varmaan tuottaa ääntä. Äänen laadusta ja tasosta voidaan olla sitten montaa eri mieltä.EDIT: Onko tässä hyvä kaiutin tohon http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=10860
Tuollainen Ø45 mm kaiutin on joka tapauksessa aikas "rimpula". Kaiuttimen pienen koon takia siitä puuttuu lähes kaikki matalammat taajuudet. Alarajataajuus taitaa olla siinä 200...400 Hz paikkeilla, joten sen matalampia taajuuksia ei kaiutin juurikaan tuota.
Miltä tämä nyt sitten kuulostaa luonnossa? Siltä kun uutistelukija olisi "ampiainen", eli puheäänikin on jo kovin "surisevaa" ja musiikkikin radiossa sellaista kun kuuntelisi "jugurttipurkki puhelinta".
Jos haluaisit, että radion ääni kuulostaisi mukavalta tai jopa toisinaan nautittavammaltakin, niin vaatisi se käytännössä vähintään noin 4"...6,5" (tuumaista) kohtuulaatuista (10...25 eur ->) kaiutinta. Siis kokoluokka Ø 100...160 mm kaiutinta.
Muista, että kaiutin vaatii ympärilleen kotelon toimiakseen kunnolla. Akustisen oikosulun takia hyvälaatuinenkin kaiutin kuulostaa irtokappaleena onnettomalta. Kotelointi on oikeastaan se isoin osa kaiuttimen "laatua".
Tarkoitus on luoda sellanen edullinen ja mukavan pieni.
Katselin tuossa Partcon luetteloa ja sieltä näytti löytyvän sekä AA 119, että AA 144 germaniumdiodia "suoraan hyllystä". Hinnat olivat AA 119 = 0,22 eur/kpl ja AA 144 = 0,28 eur/kpl. Itse olisin mittausten perusteella kallistumassa AA 144 diodin puoleen, on mielestäni selvästi "herkempi" kuin AA 119Jalmari Jaloviina kirjoitti:AA119 diodilla tehty toimi ihan hienosti.
Pystyisikö joku tekemään painjtilla nopeasti kytkiksen AA119 radioon?
Miksipäs ei, mutta ehkä 100 kappaletta on vähän "overkill"... miten olis 10 kpl?Bicy kirjoitti:Olisiko hyvä ostaa esimerkiksi muutama setti
Tuskin nyt kuitenkaan jaksat 100 "radiota" rakentaa
Tosin itse olen ostellut peruskomponentteja "laatikoittain" (1 000...5 000kpl) kun niitä on halvalla osunut eteen. Edellytyksen on ollut että olen maksanut "muutaman euron" laatikosta. Tosin olen varannut komponentteja mitä erilaisempiin projekteihin, enkä pelkästään yhteen projektiin.
Mistäs tuolta transistorin löydät esittämästäsi kytkennästä?esimerkiksi 100kpl Kondensaattori settiä, Vastus setti Transistori jne
Kuten jo sanoin, niin kytkennässä oli MK 484, joka ei ole transistori (no joo sisältää useita transistoreja) vaan voidaan puhua integroidusta piiristä (IC). Sen löytäminen Suomenmaasta tai vähän kauempaakin saattaa olla aikamoinen haaste. Jos olisit ollut liikkeellä 20 vuotta sitten, niin ei olisi ollut mikään ongelma. Ei ole mikään sellainen komponentti kuin esimerkiksi 1N4001 tai 2N3055...
No koekytkentälevy on hyvä joissain hommissa, mutta en ainakaan itse suosi sellaista. Suosittelisin miettimään ihan suoraan tinausta, tulee laitteista kertaheitolla toimivampia.ja koekytkentälevy?
Elektroniikkaa opetellaan ihan niin kuin vakkapa uimaan. Jos jokaisella uintikerralla hukkuu, niin hommasta ei tule oikein mitäänSitten ei olis hirveetä huolia testauksissa.
Katsos kun minulla ei ole nyt parhailaan kunnollisia osia, eli voisin ostaa useampaan projektiin osia.
Pitää kattoa viellä noit osia.
Pitää kattoa viellä noit osia.
Nyt sitten hieromaan sopua äidin kanssaBicy kirjoitti:Syy miksi olen hankkimassa koekytkislautan on se ettei äitini tykkää jos kolvaan jotain sisätiloissa.
Kyllä se tinaaminen on oikeastaan koko harrastuksen A ja O (välissä L ja K...
Koekytkentälevylle tehdään kokeellinen laite sitä varten, että todetaan sen toiminta (suunnitelman/idean mukaan). Ne kerrat kun olen tehnyt koekytkentälevylle laitteen (siis sellainen johonka "tökitään" osat paikoilleen), on niitä vaivanneet satunnaiset toimimattomuudet, irtoilevat johdot ja katkokset. Sopii mielestäni hetkelliseen idean kokeiluun, mutta itse toimivat laitteet sitten tinataan kasaan.
Pidin omaa Äitiäni suhteelisen "tiukkapipoisena" ihmisenä, mutta ei meillä koskaan ollut mitään ongelmaa sitten aloituksen jälkeen. Perustele vaikkapa sillä, että tästä voi tulla ammatti sinulle.
Jep jep. Juotan sitten kun koko hökötys on valmis
Noh, miten tämän nyt aloittaisi...Bicy kirjoitti:EDIT: Suunnittelin nyt ihan itse koko raadion.
1) Tällainen "suora" vastaanotin perustuu lähes poikkeuksetta virityspiiriin (LC). Eli piirissä on kela L ja kondensaattori C jotka viritetään halutulle taajuudelle.
Missä piirissäsi on se konkka C?
... tai ylipäätään virityspiiri?
2) Kun kyseessä on kidekone, miksi siinä on sitten paristo? Mikä sen tarkoitus on, kun piirissä ei ole yhtään aktiivista (vahvistavaa) osaa?
3) Mikä on potenttiometrin tarkoitus?
Kidekone sellaisenaan tulee tuskin koskaan tuottamaan signaalia, mitä pitäisi (kannattaisi) vaimentaa
4) Missä kytkennässä on ilmaisin?
5) Riittääkö kodekoneen signaali saamaan mitään aikaiseksi kaiuttimessa jonka hyötysuhde on luvattoman heikko jo muutenkin...
Jos joku asiansa osaava henkilö on tuon kytkennän suunnitellut ja tietää, että se toimii, niin mikäs siinä sitten. Itse kyllä vähän hämmästelin tuota kytkentää - lieko toimisi...
Kannattaa pitäytyä noissa jo toimiviksi havaituissa
Viimeksi muokannut Mika, 11.4.2010 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No en tehnyt paintilla vaan tästä löytyy kuva ja linkki hyvään sekä helpohkoon perusradioon:Bicy kirjoitti:Pystyisikö joku tekemään painjtilla nopeasti kytkiksen AA119 radioon?
Täältä löytyy: Rakennusohjeet
Nyt tuossa herätän kysymyksen, että miksi valitsit diodiksi AA 119 diodin kun aikaisemmin jo sanoin, että olen havainnut AA 144 diodin selvästi herkemmäksi? Kumpaakin nyt tosin näyttäisi saavan Partcosta ja hintaero on mitätön.