Balunit ja vaippavirtakuristimet

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
oh6mf@netikka.fi

Re: Balunit ja vaippavirtakuristimet

Viesti Kirjoittaja oh6mf@netikka.fi »

Pepe kirjoitti:Mistä noita ferroxcuben holkkeja löytää ? Googlelta en ole vielä ennättänyt kysyä :oops: .
Juu tere

en tiedä oikein ???
minä ole ostanut ne Suomen antennilta , en tiedä onko muita paikkoja Suomessa , jos on , niin joku toinen voi varmaan kertoa , minulla ei tietoa.

73 de oh6mf
Pepe
Addikti

Viesti Kirjoittaja Pepe »

Täytyy varmaan kokeilla vääntää koksia kelalle 8) . Toivottavasti homma menee oikein, ettei tarvitse montaakaan kertaa harjoitella.
DX is...
Heil HC-4 "DX Dream Machine".
Linear amplifier......waste of money.
Life is too short for 3699.
oh6mf@netikka.fi

Pepe kirjoitti:Täytyy varmaan kokeilla vääntää koksia kelalle 8) . Toivottavasti homma menee oikein, ettei tarvitse montaakaan kertaa harjoitella.

Juu onnistuuhan se niinkin...

kaikilla asioilla on puolensa .. ja hyvä balunihan siellä aneetissa hoitaa ton choken hommaakin
Tuntuu vain joskus hölmöltä , varsinkin kun sen electro smoken eli häiriön "lähettää" ite sinne
antennin syöttöpisteeseen omasta hamshakista koksinvaippaa pitkin ... ja varsinkin kun on tullut vielä valitettua bandilla että taas joku naapuri on hommannut jonkun uuden kannettavan tms tamcotshin joka purisee .

heh heh

73 de oh6mf
Pepe
Addikti

Viesti Kirjoittaja Pepe »

En ole syyttänyt ketään naapuria mistään bandeilla kuuluvista rahinoista 8) . Ajattelin lähinnä, että minä en tuottaisi mitään BCI:ä tai TVI:ä :oops: .
DX is...
Heil HC-4 "DX Dream Machine".
Linear amplifier......waste of money.
Life is too short for 3699.
oh6mf@netikka.fi

Pepe kirjoitti:En ole syyttänyt ketään naapuria mistään bandeilla kuuluvista rahinoista 8) . Ajattelin lähinnä, että minä en tuottaisi mitään BCI:ä tai TVI:ä :oops: .
heh heh..
juu sitä en tietenkään tiedä , mutta mulle itelle joskus on niin käynyt hi..eikä aikaakaan , kun takkusin uuden pc:n kanssa , ja kiroilin naapurin tokeria jollekkin 80 bandilla .
tosin se tokerikin pörisee pahasti 80 m sopivalla ilmalla .

Hyvä kuitenkin muistaa että tommonen choke tai vaikka balun auttaa usein molempiin suuntiin ..

eipä nuo häiriöt tosin mun workkimiseen juuri vaikuta, harrastan vaan asian opiskelua ihan muista syistä , lähinnä noiden multi ym.asemien keskinäis häiriöiden välttämisen takia .
siis kun samassa paikassa ajetaan yhtaikaa esim. 2- 3 linukalla jne..
silloinkin noi asiat pitäs olla jengoissaan .

myös tuo TVI ja BCI tietty

73 de oh6mf
Leori
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja Leori »

Hankin Perseuksen ja 10 kHz taajuudesta ylöspäin on penteleesti kaikkea RF-saastetta.Siksi näitä ferriittejä tulee laitettua ja kokeiltua joka paikkaan.Olen purkanut niitä vanhoista VGA-monitorien johdoista sekä myös verkkopiuhoista.Niissä on aika suuri keskireikä ja tehonkestoakin.Induktanssit olen mitannut aina kahdeksalla kierroksella,jotta saa jonkunlaisen vertailukohdan näitten AL-arvosta ja voi laittaa induktanssiarvon ferriittiin liimattavaan tarraan.
Ovat ulkoisesti niin samannäköisiä.Niillä ei ole Amidonin tapaista värikoodausta vaan ovat lähes aina kiiltävän mustia ja sähköäjohtavia.
Tein itselle taulukkolaskennalla kaavat impedanssilaskennan ja eri taajuusalueitten vaatimien kierrosmäärien määrittämiseksi.On jotakin muuta kuin mutu-menetelmää.

Ikuinen kokeilualue tämä toimivien rigien ja antennien yhdistelmä.
oh6mf@netikka.fi

juu,,,

nuo amidonin ferriititkin on yleensä tommosia mustia..
matta ja kirkas mustalle on määriteltu aine .
amidonin ja mikrometals in rautajauhetoroidit on taas värillisiä (maalattuja).

tosi on että on paljon tommosia mustia , mitkä eivät ole amidonilaisia.

yleensä ne ovat myös sitten millimitoilla (eurooppalainen tai aasialainen valmistaja ), kun amidonien mitat
taas on tuumina ,,, yksi vinkki erottaa noita.

tässä onkin kovasti kehitelty mittaria millä toroidin tyypin / al arvon voi mitata helposti...
saas nähä kun käy sen kanssa .

täytyy joskus vaihtaa infoja noista

73 de oh6mf
Leori
Vauhti päällä

Kyllä tietojen vaihto käy,kun olet taas kotimaassa.
Aloitin nuo kokeilut kun hommasin induktanssimittarin ja tein ensin kelan kahdella,sitten neljällä ja lopuksi kahdeksalla kierroksella sekä mittasin aina induktanssin.Sehän muuttuu neliöllisesti verrattuna kierrosmäärään.
Sen jälkeen naputin arvot taulukkoon ja laskukaava antoi suuruusluokan tuolle AL-arvolle.
Toleranssit ovat lehmä per hehtaari-luokkaa,mutta suuntaa antavia kuitenkin.

Nämä olisi helppo testata analysaattorilla,mutta se on vielä puuttuva instrumentti omasta mittalaitevalikoimasta.
oh6mf@netikka.fi

Juu tere...
tiedoksi vaan ...

Harri oh6fdr teki tuohon oh6ac:n L/C mittariin
http://www.oh6ac.net/tekniikka/mittalai ... /index.htm
softan missä on nyt myös AL arvon laskenta.

toimii samoin , eli tietty kierrosmäärä , mittari AL modeen ja näyttöön tulee suoraan AL arvo

ongelma on vain vielä nuo AL mittäpäät , ettei tarttis käämiä lainkaan ,,, homma siis kesken
siltä osin.

olen jo "Soumessa" , joten katellaan noita hommia tässä jossain välissä..
nyt vain tuolla näissä FIN hommissa hieman ruuhkaa , kun tuli vietettyä aikaa tuolla GC .llä ARRL in aikaan tinakolvipäivystyksessä heh heh .

73 de oh6mf
Leori
Vauhti päällä

Laajakaistaisuudessa on se ongelma,että impedanssi pienenee taajuuden noustessa.160m alueella 2 kilo-ohmin impedanssi voi olla kympillä 500 ohmia ja silloin ei olla enää samassa hyvyydessä toiminnan kannalta.
Tulee mukaan niitä fysikaalisia ja samalla pakollisia reaktiivisia komponentteja.
En ole saanut mistään hankituksi niitä ideaalisia komponentteja.
Siksi jokin laajakaistainen impedanssin mittamenetelmä olisi kova sana.
Induktanssimittarit ainakin harrastelijapuolella käyttävät niin alhaista testitaajuutta.

Sen olen oppinut,miten saadaan puolet äärettömästä.
Kytketään vain kaksi ääretöntä vastusta rinnakkain..
oh6mf@netikka.fi

mites vna:lla ???

katos ,, tuosa amidonin fb-77-1024 eli albandin holkki testissä RG213U päällä
aine toimii 160 m ja nippa nappa 80 m ,,

kato ite

Kuva

73 de oh6mf
Leori
Vauhti päällä

Sinulla on vektorianalysaattori kotosalla?
oh6mf@netikka.fi

Juu,,, mehän valmistamme niitä hi...

no ei sentään ,,, juuri tuota mistä tuo kuva ei ole kotona ...
noita oh6ac:n projektiversioita kyllä nuo

1-60 MHz VNA on ,, oikea piirianalysaattori 1 -1200 MHz

ja rakennussarjoja VNA:sta löytyy kyllä
http://www.oh6ac.net/tekniikka/antennia ... aoh6ac.htm

73 de oh6mf