Rtl-sdr antenni
Rtl-sdr antenni
Tässä tosiaan mietin kun mulla tuo rtl-sdr radio niin millä saisin parannettua vastaanottoa kun mulla nagoyan magneettijalka malliltaan ut-106 bnc, olis kyllä kiva kuunnella kaikenlaista jos vaan kuuluis mitään...
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP
Re: Rtl-sdr antenni
Jos on reipas satanen pistää harrastukseen ja vapaata ilmatilaa, niin discone-antennia suosittelisin. Passaa kaiketi 2m ja 70cm bandeillekin lähetyksessä.
https://www.rxtx.fi/paavalikko/sirio-sd ... escription
Huonosti on kuunneltavaa nykyisin. Toki vielä huonommin on tullut oltua vastaanottimen äärellä.
https://www.rxtx.fi/paavalikko/sirio-sd ... escription
Huonosti on kuunneltavaa nykyisin. Toki vielä huonommin on tullut oltua vastaanottimen äärellä.
A-15, Kankaanpää
RTL-SDR:ssä on niin heikko etupää, että hyvä antenni vaatii jo preselektorin ettei vastaanotin mene tukkoon (kuuroudu). Maaseudun pimeydessä ei haittaa, mutta kaupungissa tai voimakkaiden radiolähetinasemien lähellä ongelma. Tai on se vähän maallakin nykyään kun on kaiken maailman ILPit ja jouluvalot kylvämässä radiosaastetta ympäristöönsä..
joo näin mä aattelinki nyt kun on tosi kovaa keliä niin mietin tässä että kuinka esim pelti joka on antennin alla vaikuttaa kuuluvuuteen kun tuossa antennissa magneettijalka...Kajari kirjoitti: 16.11.2024 21:45 RTL-SDR:ssä on niin heikko etupää, että hyvä antenni vaatii jo preselektorin ettei vastaanotin mene tukkoon (kuuroudu). Maaseudun pimeydessä ei haittaa, mutta kaupungissa tai voimakkaiden radiolähetinasemien lähellä ongelma. Tai on se vähän maallakin nykyään kun on kaiken maailman ILPit ja jouluvalot kylvämässä radiosaastetta ympäristöönsä..
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP
- Kulkijapoika
- Vauhti päällä
Magneettijalkaiselle antennilla nimenomaan pitää olla reilunkokoinen peltinen maataso. Ei se muuten toimi kunnolla.Matiask99 kirjoitti: 17.11.2024 15:47 joo näin mä aattelinki nyt kun on tosi kovaa keliä niin mietin tässä että kuinka esim pelti joka on antennin alla vaikuttaa kuuluvuuteen kun tuossa antennissa magneettijalka...
Osta kunnollinen SDR jos meinaat jotain kuulla. Tuossa halvimmasta päästä ja toimii erinomaisesti myös HF-alueella:
https://kauppa.dig1.fi/p/sdrplay-rsp1b- ... -b-kaapeli
tota just ajattelin, riippuu vissiin maatason koosta että kuinka kuuluu? Tosiaan aattelin hommata SDRPlay RSP1B sdr radion, en tiiä onko kuinka hyvä sitten.Kulkijapoika kirjoitti: 17.11.2024 20:27Magneettijalkaiselle antennilla nimenomaan pitää olla reilunkokoinen peltinen maataso. Ei se muuten toimi kunnolla.Matiask99 kirjoitti: 17.11.2024 15:47 joo näin mä aattelinki nyt kun on tosi kovaa keliä niin mietin tässä että kuinka esim pelti joka on antennin alla vaikuttaa kuuluvuuteen kun tuossa antennissa magneettijalka...
Osta kunnollinen SDR jos meinaat jotain kuulla. Tuossa halvimmasta päästä ja toimii erinomaisesti myös HF-alueella:
https://kauppa.dig1.fi/p/sdrplay-rsp1b- ... -b-kaapeli
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP
- Kulkijapoika
- Vauhti päällä
Nyrkkisääntönä sanoisin maatason säde n. neljännes aallonpituutta.
Itse olen kuullut SDRplayn vastaanottimella toistasataa keskiaaltojenkkiä suhteellisen lyhyellä lanka-antennilla. Kyllä ne toimii. Jos on rahaa niin useampiporttinen laite sitten.
Kannattaa katsella Youtubesta opastusvideoita noihin niin oppii vähän tekniikasta ja ohjelmistoista. Sitten voi päättää hankkiiko vai ei.
https://www.youtube.com/watch?v=FibY5WYEuuc
Itse olen kuullut SDRplayn vastaanottimella toistasataa keskiaaltojenkkiä suhteellisen lyhyellä lanka-antennilla. Kyllä ne toimii. Jos on rahaa niin useampiporttinen laite sitten.
Kannattaa katsella Youtubesta opastusvideoita noihin niin oppii vähän tekniikasta ja ohjelmistoista. Sitten voi päättää hankkiiko vai ei.
tuossa tuli tilattua tecsun an-48x aktiiviantenni, mietin että mihin kannattaisi laittaa että kuuluisi mahdollisimman hyvin kun mulla ei hirveesti mahdollisuuksia ole kun laittaa roikkumaan esim hyllystä, koukusta/ruuvista seinälle tai sitten ikkunaan niin mikä olis tässä tapauksessa paras paikka ripustaa kyseinen antenni? ja kuinka korkealle, kannattaako olla niin korkealla kun vaan saa?Kulkijapoika kirjoitti: 17.11.2024 20:53 Nyrkkisääntönä sanoisin maatason säde n. neljännes aallonpituutta.
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP
Minun mielestä tuossa tapauksessa ikkuna voisi olla se paras paikka, tai parveke jos on mahdollista. Kuitenkin kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.
Jos ikkunan edessä on katossa koukku, niin siihen roikkumaan, jolloin antennia voi käännellä ja kuunnella vaikuttaako se.
Korkeudella ei luultavasti ole paljon merkitystä tässä tapauksessa, mutta asentaisin etäälle seinistä, katosta ja lattiasta, joten ikkunan keskellä voisi olla.
Kuuntelupaikat on erilaisia, joten kokeilla kannattaa eri vaihtoehtoja, ja yrittää löytää kohta missä häiriö pörinöitä vähiten. Monissa asunnoissa on niin kova häiriötaso että kunnollista kohtaa ei löydy.
Jos ikkunan edessä on katossa koukku, niin siihen roikkumaan, jolloin antennia voi käännellä ja kuunnella vaikuttaako se.
Korkeudella ei luultavasti ole paljon merkitystä tässä tapauksessa, mutta asentaisin etäälle seinistä, katosta ja lattiasta, joten ikkunan keskellä voisi olla.
Kuuntelupaikat on erilaisia, joten kokeilla kannattaa eri vaihtoehtoja, ja yrittää löytää kohta missä häiriö pörinöitä vähiten. Monissa asunnoissa on niin kova häiriötaso että kunnollista kohtaa ei löydy.
pitää kokeilla, täällä ainakin niin paljon pörinää yms häiriöitä että vähän vaikea löytää hyvää paikkaaRick kirjoitti: 26.11.2024 10:32 Minun mielestä tuossa tapauksessa ikkuna voisi olla se paras paikka, tai parveke jos on mahdollista. Kuitenkin kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP
Ennemmin huonokin antenni ulos kuin hyvä sisälle kaiken radiosaasteen keskelle..
Niitä saasteita voi koittaa metsästää sdr vastaanottimella ja sitä kautta parantaa kuuluvuutta.
Pitää kokeillapienari kirjoitti: 30.11.2024 22:22 Niitä saasteita voi koittaa metsästää sdr vastaanottimella ja sitä kautta parantaa kuuluvuutta.
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP
SDRplay kuuntelee kyllä yllättävän hyvin verrattuna kiinan sdr tikkuun mitä käytin aiemmin.
Esim. 70MHz kuuntelussa 6el quadilla ei ole tarvetta ula band stop filtterille tai ohjelmasta filtteröintiä.
Esim. 70MHz kuuntelussa 6el quadilla ei ole tarvetta ula band stop filtterille tai ohjelmasta filtteröintiä.
Mitenköhän tälläinen tapahtuu/onnistuu? en oo ikinä koittanupienari kirjoitti: 30.11.2024 22:22 Niitä saasteita voi koittaa metsästää sdr vastaanottimella ja sitä kautta parantaa kuuluvuutta.
Matias Korpela
OH6CZP
OH6CZP