Pitkästä aikaa kisaraporttien naputtelua, helmikuun 2m nakin merkeissä. Sää oli Etelä-Savossa selkeä ja tyyni tarkoittaen vallitsevassa pohjoisessa ilmavirtauksessa hyytävää -18 asteen "lämpö"tilaa klo 19 aikoihin, kun asemapaikalle saavuin, ensimmäistä kertaa tänä vuonna radioiden kanssa. Ai niin:
Kusorikasta vuotta 2024 kaikilla bandeilla ja fonella varsinkin! . Tietokoneet (kyllä, 2kpl) paikoilleen ja rigit (FT-847 fonelle ja FT-991 digille) pöydälle, toiminnan tarkistus ja auton sisätilan lämppäri lämmittämään hamsäkkiä ja puoleksi tunniksi ulos lumitöihin.
Asemapaikalle ajaessani odotukset kelin suhteen olivat korkealla, DOPOHOE-radio Viipurista 87.5 MHz-taajuudella kuului tyydyttävästi. 90.6 MHz- taajuudelle oli ilmestynyt joku kotimainen asema (tropoa?) ja 105.9 MHz (hyvän tropon indikaattori) Radio Monte Carlon taajuudelle kuului myös joku kotimainen, jonka päälle roiski 105.8 MHz joku asema.
Sen sijaan 2m bandilla majakoista OH9VHF ei kuulunut ollenkaan, samoin OH2VHH oli todella heikko. Jyväskylän FM-majakka sentään tuli jageilla +30 eli vähän normaalia kovempaa.
Kisan alun tapahtumat tai pikemminkin niiden puutteen voisi taas copypastettaa mistä tahansa kirjoituksesta parin viime vuoden ajalta. OH2-ES suunnasta ei kuulunut ketään tai mitään. Siksipä käänsin antennit pohjoiseen tavoitellakseni 8-piirin asemia, jotka siirtyvät digille tai nukkummaan kun turhautuvat FM:n hiljaisuuteen. Ensimmäiset puoli tuntia tulikin asemia vain pohjoisen suunnalta, mutta keli ei kantanut signaalia kovin hyvin, OH8DJ oli ainoa KP24-ruudun asema, jonka workin, signaalivoimakkuus oli surkea. Ainakin minulle. Samaan aikaan kuuntelin, kun "lähiasema" OH4JVC piti kusoja asemien kanssa, joista en kuullut pihaustakaan. Janne workki vastakkaiseen suuntaan kuin minä.
Viime vuonna tuli 2m/6m kisojen viimeisillä tunneilla jutusteltua Jannen kanssa niitä näitä, kun ei muutakaan liikennettä ollut. Monesti juurikin niin, että antennit olivat vastakkaisiin suuntiin. Joka kisassa saimme näin houkuteltua muitakin mukaan juttuun, uusia asemia lokiin, jopa uusia ruutujakin joskus.
Kisan ekan tunnin saldo 34 kusoa ja kuson keskipituus 214 km. Mukana jo muutama SSB-kuso.
Toinen tunti SSB:llä. Airscouttikin toimi vaihteeksi tuottaen pari kusoa. Kisan pisin kuso 663km, SK1BL:n kanssa tuli ilman koneita.
Kolmannen tunnin alussa vaihdoin FT8:lle. Ruutu täyttyi Pietarin alueen asemien CQ-tekstistä. Asetukset olivat minulla aluksi pielessä, käytin vahingossa VHF contest NA, kun piti olla EU. 3 kpl workin näitä UA1/R1-asemia. Workkimatta jäi RA1AEP, R1BLH, UA1AJY. Kiva kun nämä minua kuulleet, mutta lokista puuttuvat asema pystyy tarkistamaan netistä...
Ruotsalaiset eivät jääneet minua workkimaan, vain SK0QO kerkesi minut workkimaan. Workkimatta jäi SD3CW, SA0CAN, SM0DJW, SM4DXO, SM5EPO, SE4EA ja SA5ACR. Viimeeksi mainittu olisi ollut kisan pisin kuso muutaman kilsan marginaalilla SK1BL:ään. Voisi sanoa että melkoista hapuilua oli kisan viimeiset 2 tuntia digin ihmeellisessä maailmassa. 11 kusoa tuli FT8:lla, joista 1 oli lisäksi duplikaatti fonekuson kanssa.
48 kusoa, 20 ruutua. Kuson keskipituus 212 km.
Kuson keskipituus siis lyheni FT8-modea käyttäessäni