Antennianalysaattori

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
Pepe
Addikti

Re: Antennianalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pepe »

Jos harrastaa pelkästään kuuntelua, niin tuo MFJ-16010 olisi minunkin mielestä järkevämpi vaihtoehto.
DX is...
Heil HC-4 "DX Dream Machine".
Linear amplifier......waste of money.
Life is too short for 3699.
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

bigdog kirjoitti:kuunteluun... mielummin hommaisin toi sun ehdottamaa laitetta .
No sä ostat tietenkin mitä haluat.
Mä ostaisin tuon halvemman, enkä maksaisi SWR/teho-mittari ominaisuudesta, jolla ei oo mitään käyttöä vastaanottimessa.
Löytyy MFJ:ltä myös varsinaisesti kuuntelukäyttöön tarkoitettu tuneri MFJ-956. Jonkin verran olen sellaista kokeillut ja se toimi ihan kelvollisesti.
Mutta en kyllä voi "suositella" mitään MFJ tavaraa, sen verran heikkolaatuisia ovat olleet.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
bigdog
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja bigdog »

kai tää kysely vielä tähän sopii. Olis balun kysymys, eli onko sama asia laittaako balunin heti radion jälkeen ja sitten koksilla antenniin, vai oisko parempi vain laittaa se vähän ennen antannia. Matkaa on radio - antenni 15 m ? balun 1:9
oh6ekr
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6ekr »

bigdog kirjoitti:onko sama asia laittaako balunin heti radion jälkeen ja sitten koksilla antenniin, vai oisko parempi vain laittaa se vähän ennen antannia.
http://wiki.ham.fi/Balun
Balun on termi, jolla viitataan siirtolinjamuuntajaan, joka sovittaa balansoidun siirtolinjan balansoimattomaan
Sehän toki on tiedossa, että koaksiaali on balansoimaton...
73 de OH6EKR
Aslak
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aslak »

Kun on swr-mittari teillä tietymättömillä, niin oon ruvennu kattelemaan sen tilalle uutta systeemiä. Analysaattorit lienee tätä päivää ja ne olis ehkees hyödyllisempiä kuuntelukäytössäkin. Oon sekakäyttäjä, eli kuuntelen ja lähetän. Kompastuskiveks on nyt muodostumassa taajuusalue joka on kohtuu laaja. Suorastaan päähän ottaa se että inhimillisen hintaset analysaattorit stoppaa 60MHz Eikö murphyn laki ois kerrankin jäädä toimimatta, ja skaala ylettyä sen 10MHz ylemmäs. Eli HF ja Rha68 bandeilla tulee lähetettyä ja vehkeitä on kuuntelupolella 450MHz asti. Tai no, mielenkiintosia kuuntelukohteita, meneehän noi vastaanottimet korkeemmallekkin. MFJ:ltä löyty joku malli mikä menee 200MHz asti, mutta kyseisen merkin laatu ilmeisesti aika kuraa nykysin. Itellä on kolme tuneria ikäluokassa +15v ja niistä en oo huomannu mitään pahaa sanottavaa. Toki voi johtua käyttäjän tietämättömyydestäkin :)

Suosituksia ja muitakin ehdotuksia otetaan vastaan. Sinne lähelle 200MHz ois tosi hienoa, mutta 11m ja 4m bandit on ne tärkeimmät.
"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."
http://www.qsl.fi Jos haluat qsl.län aurora yhteydestäkin(ensimmäisestä), ota yhteyttä sivujeni yhteyslomakkeen kautta.
tasamaantallaaja
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tasamaantallaaja »

Olen ostamassa sellaista kunnon laajaa ristiin näyttävää.
Juurikin välintään 20-500mhz väliltä tuntuu kunnon mittarin maksamaan 150-300 välillä posteineen.
Noissa saattoreissa on myöskin huomasti hintaa, ja eroja roimasti laadussa ja toimivuudessa?
Olisihan se veikee kun näyttää niitä suuntakuvioitakin?
Kanava 11, modet AM/FM (27,085) kutsu Tumpe. USB mikä se on joku liitinkö
?
Aslak
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aslak »

Yks esimerkki "ärsyttävästä" analysaattorista. Jos oikein tulkitsen huonolla kielitaidolla niin äkkiä katottuna näyttäs kattavan tarpeen, mut taitaa kumminkin olla keskittyny hamibandeihin, eli tekeekö vapailla bandeilla workkiva mitään. Rha68 toi kattas mut 11m bandista paha sanoa mitään. Samoten miulla noi vhf alueet, kun ne taajuudet mitä kuuntelen ei oo hamitaajuuksia vaan niiden vieressä. Laatu on sit kokonaan toinen juttu. Olis kiva löytää värkki minkä hankkimisen ottaa tavotteeks ja voi alkaa budjetin keräykseen. 300€ on kyl semmonen kipuraja minkä yli ei tee mieli mennä. Toki jos perusteet hyvät niin sillon mietitään kyllä. Onhan kuitenkin mittarit yms. pitkäikäsiä laitteita kohan niitä ei lainaa. Mie tuun kyl mittaamaan jos tarve on, mut sen oon oppinu et en lainaa. Ite tulee nysvättyy noitten antennien kanssa senverran paljon, että ois hyvä olla mittavehkeet omasta takaa.

http://www.ebay.com/itm/SainSonic-AW07A ... SwymxVOktr
"windows ajeluttaa sinua ympäriinsä; Linux antaa sinulle avaimet ja laittaa sinut kuskin istuimelle. On oma ongelmasi, jos et osaa ajaa."
http://www.qsl.fi Jos haluat qsl.län aurora yhteydestäkin(ensimmäisestä), ota yhteyttä sivujeni yhteyslomakkeen kautta.
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

tasamaantallaaja kirjoitti:kun näyttää niitä suuntakuvioitakin?
Ei analysaattorit antennin suuntakuvioita näytä. Impedanssit, reaktanssit, resistanssit kylläkin.
Mulla on Rigexpert ja olen ollut tyytyväinen, ainoastaan naparuuvi maadoitukseen uupuu.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
tasamaantallaaja
Addikti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tasamaantallaaja »

Matti kirjoitti:
tasamaantallaaja kirjoitti:kun näyttää niitä suuntakuvioitakin?
Ei analysaattorit antennin suuntakuvioita näytä. Impedanssit, reaktanssit, resistanssit kylläkin.
Mulla on Rigexpert ja olen ollut tyytyväinen, ainoastaan naparuuvi maadoitukseen uupuu.
Taas opin jotain uutta. :lol:
Kanava 11, modet AM/FM (27,085) kutsu Tumpe. USB mikä se on joku liitinkö
?
Vastaa Viestiin