Antenniin maatasojen lisäys? Sekä muita kysymyksiä.

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
DeeJii

Antenniin maatasojen lisäys? Sekä muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja DeeJii »

Hei.

Eli tosiaan tuli pitkän tauon jälkeen kaivettua kaapit ja laitettua radiot tulille sekä ostettua tukikeppi:
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... 00&tuote=Y

Asun tällä hetkellä 2 kerroksisessa rivitalossa jossa 5 asuntoa rinnan joten tuon valmis valkoinen väri sopi hyvin, ettei pistä muiden silmään pahasti, sekä tuulikuormaa on kehuttu ulkomailla. Toki taloyhtion puheenjohtajana sain vihreää valoa myös asennukselle :D Suorituskyvystä kellään kokemusta?

SWR:t sain yläpäässä olevalla tikulla säätämällä helposti 1:1.

Pitäisi olla 5/8 aallon. Antenni on tällä hetkellä noin metrisessä valotolpassa väliaikaisessa virityksessä josta kusoja olenkin saanut.
Nyt tulevana viikonloppuna antenni nousee alumiinisen juuriputken avulla noin 8m. maasta. Sama putki oli minulla käytössä joskus noin 15v. sitten. 48mm. alumiininen putki jonka sisällä ohuempi -> teleskooppi tyylisesti säädettävä. Taisi olla 3mm seinämällä. Muinoin kesti ison 8 maatasoisen 5/8 tukikepin kanssa kovimmatkin myrskyt.

Mutta itse kysymyksiin:

1: Tuossa ylempänä linkissä oleva nykyinen antenni ei ole varustettu maatasoilla. Voiko siihen sellaiset lisätä ja onko niistä ylipäänsä hyötyä?
Olisi vanhasta antennista 1.3M. alumiinisia 10mm tankoja 4kpl. Auttaisiko jos nuo lisäisi? Vai voisiko pituuden puolittaa ja laittaa vaikka 8 kpl?

Tällähetkellä olen 2.5" johtimistä pihalle kiskassut 1/4 aallon mittaisia lankoja 4 tasaisella jaolla, ja tuntui ainakin ulkomaan keleillä kuuntelu paranevan. SWR pysyi samana, mutta miten käy kun nostan ja lisäisin nuo alumiiniset tikut?

2: Olen antennin maadoituksen kentällä hoitanut noin 1.5M. pituisella, sekä 12mm. halkaisialla olevalla messinki tangolla joka on hakattu multaiseen maahan. Siitä 25" johto antennin runkoon. Onko riittävä?

3: Talon sisällä on tällä hetkellä vesijohto patterista 6" maadoitusjohto joka on tähtenä kytketty, radiolle, powerille, swr mittarille, yms. Pistorasiat ovat maadoitetut eikä potentiaali eroja ole mitatessa?

4: Olen jostain lähipiiristä tulevat häiriot yllä olevilla kikoilla saanut tiputettua ~ S7 -> S3-S2. Hakkuri poweri on ihan radiokäyttöön tarkoitettu, mutta olen kokeillut myös akulla ja häiriöt ovat samat. Toki irroittanut ympäriltä kaikki sähkölaitteet (Läppäri, tv, yms.)
Kannattaisiko kokeilla radion virtajohtoihin ferriitti rengasta? Jos niin minkälaista ja millä kierroksilla?

Muutkin vinkit tervetulleita. :D

Jotain hajua näistä sähköistä on työn takia, kun tulee "iso" sähkön / teollisuus logiikoiden kanssa pulattua.
Kutsu: DJ, "deejii".
oh2jin
Moottorisormi

Re: Antenniin maatasojen lisäys? Sekä muita kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

1: Tuossa ylempänä linkissä oleva nykyinen antenni ei ole varustettu maatasoilla. Voiko siihen sellaiset lisätä ja onko niistä ylipäänsä hyötyä?
Olisi vanhasta antennista 1.3M. alumiinisia 10mm tankoja 4kpl. Auttaisiko jos nuo lisäisi? Vai voisiko pituuden puolittaa ja laittaa vaikka 8 kpl?

Tällähetkellä olen 2.5" johtimistä pihalle kiskassut 1/4 aallon mittaisia lankoja 4 tasaisella jaolla, ja tuntui ainakin ulkomaan keleillä kuuntelu paranevan. SWR pysyi samana, mutta miten käy kun nostan ja lisäisin nuo alumiiniset tikut?

=> Tuo reilu metri on hyötysuhteen kannalta CB-bandilla minimi radiaalin mitta. Laita ne ylös ja lankaradiaalikenttä muutama metri sen alapuolelle. Molempien liitos koksin vaippaan tulee olla radioteknisesti todella luotettava. Mahdollisesti koksin vaippaan väliliitospiste.

2: Olen antennin maadoituksen kentällä hoitanut noin 1.5M. pituisella, sekä 12mm. halkaisialla olevalla messinki tangolla joka on hakattu multaiseen maahan. Siitä 25" johto antennin runkoon. Onko riittävä?

=> Tuo on osa antennin käyttömaadoituspiiriä. Radioteknisesti se ei ole riittävä. Jotta talvellakin pelaa, niin laitaisin neljä kappaletta noita sauvoja. Riippuu toki siitä paljonko sulla on lankaa radiaalikentässä ja minkälainen on tuo multamaa.

3: Talon sisällä on tällä hetkellä vesijohto patterista 6" maadoitusjohto joka on tähtenä kytketty, radiolle, powerille, swr mittarille, yms. Pistorasiat ovat maadoitetut eikä potentiaali eroja ole mitatessa?

=> Käyttömaadoituksen yhdistys suojamaahan. Kannattaa kokeilla kun radiaalti ja multamaa on lopullinen, parantaako vai heikentääkö tämä liitos.

4: Olen jostain lähipiiristä tulevat häiriot yllä olevilla kikoilla saanut tiputettua ~ S7 -> S3-S2. Hakkuri poweri on ihan radiokäyttöön tarkoitettu, mutta olen kokeillut myös akulla ja häiriöt ovat samat. Toki irroittanut ympäriltä kaikki sähkölaitteet (Läppäri, tv, yms.)
Kannattaisiko kokeilla radion virtajohtoihin ferriitti rengasta? Jos niin minkälaista ja millä kierroksilla?

=> Kokeile kasvaako vai pieneneekö häiriötaso kun radioon on kytketty ainoastaan koksin kuumakarva ja vaippa kelluu. Jos näin, niin sitten pitää saada vaippavirta ohjattua pois kaapelista tehokkaammin vaikka sinne multamaahan. Esim välimaadoituspiste siihen koksiin.
80 m
Matti
Addikti

Viesti Kirjoittaja Matti »

2JIN vastasikin jo hyvin, sekoitan lisää.

Maadoitukset ovat hyvät, harvalla on noin hyvin maadoitettu :!:

Antennin juuren "antennimaadoitusta" ei tarvitse parantaa jos laittaa hyvät maatasot.
Maatasot toimivat antennimaana tehokkaammin kuin maasauvat.
Mitä enemmän ja pidempiä maatasoja sen parempi. Vaikutus erityisesti pitkissä yhteyksissä (kuten on jo huomioitu).

Jos SWR menee sivuun maatasojen kanssa, niin antenni vain viritetään uudelleen ei sen kummempaa.
Maatosojen kanssa toimii kuitenkin paremmin, vaikka virityspiste muuttuisikin.
Mainittu 4.25 metrin antenni ei ole 5/8. Viiskasi on noin 7m pitkä. Puoliaaltoinen on 5.5m joten lähempänä sitä.
Ei kannata tästä tosiseikasta hämääntyä, antenni on varsin pätevä vaikka ei ylläkkään 5/8 mittaan.
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
DeeJii

Kiitoksia vain JINille ja Matille vastauksista.

Tosiaan, tulee töiden kautta jotenkin näiden sähköjen kanssa telmittyä. Oli sitten isoa tai pieni puolta. Radio jutut siinä ohessa toissijaisena.

Kiitos Matille maadoitus huomiosta. :) Tulee tosiaan voimalaitoksissa välillä vastaan helppoa, välillä vaikeaa maata. Ja tuo maadoitus on kaiken perusta aina ja siitä eteenpäin voi "säveltää". Asiaa tuntevat ymmärtävät mitä tarkoitan säveltämisellä. Kun kenttätöissä on muitakin koheltajia kuin itse...

Tosiaan tuo maadoituspisteeni kentällä on 12mm. umpinaista putkea "multamaassa". JIN:lle tarkoitin sillä sitä, että alla on noin 3M. märkää multaista hiekkamaata kesät talvet. Toki talvella routaraja voi tulla vastaan...

Tekninen kaveri kun JIN tunnuit olevan, niin Fluken 568(en loppua muista) suojamaanjatkuvuus mittarilla (suojamaanjatkuvuus mittauksella, mittarin johdot vähennettyinä) sain maadoitussauvan päästä syöttökaapelin vaippaan 0.09 ohm. Eristysvastusmittausta en syöttökaapelille tehnyt. Lienee tuolla 50 ohm. jotain vaikutusta myös? Tiedän ei toki kerro mitään mitenkä itse maa-aines toimii maadoituksena. Mutta yleensä märempi - sitä parempi.

JIN: Häiriöt eivät muutu miksikään vaikka olisi antennista pelkkä kuumakarva kiinni radiossa. Lienee sitten tuo maadoitus puoli kunnossa?
Tuli tänään väsättyä nuo maatasot. 8 kpl. 65cm. pituisia. Tosiaan alunperin olivat 4 * 130cm. mutta oli "pakko" karsia tuo näinpäin. Liekkö mitenkä vaikutusta?

Mulla on vielä tuo "ugly balun" 5 kierosta ~11cm. halkaisialla olevalla ilmakelalla. Sekin auttoi häiriöihin noin S1-S2 kuunteluasemia heikentämättä.

Mitenkäs tuo radion syötön ferriti rengastaminen kun siitä jossain ollut juttua? Vai onko lähinnä autokäyttöön liittyviin häiriöihin.

Alla pari kuvaa. Tosiaan väliaikainen versio ja kuvissa näkyy nyt 4 maatasoa lopullisesti tulee 8 kpl. Samassa kuvassa näkyy testi johdot jotka kiskasin ennen alumiiniputken laittoa ja vasemmassa alalaidassa tuleva juuriputki.

Ja pääasia, että antenni saa vkl. lisää korkeutta :)
Kaikissa liitoksissa olen käyttänyt enston asennusrasvaa, sellaista mitä laivasähköissäkin käytetään (niitäkin hommia tullut tehtyä). Joten olen todennut sen olevan pätevä myös kotona.

Kiitoksia neuvoista.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
DeeJii

oh6mf kirjoitti:Hmm ??

ettei nuo sinun maatasot olis nyt väärässä paikassa ???

katos tuota :
http://www.oh6mf.net/elrak/vhf/6mgp.htm

ja jos ite aiheutat häiriöt , niin silloin ferriitit ja ugly balun voi auttaa , mutta vain jos antenni on niin korkealla että maatasojen ja säteilijän hoitama "suuntaus" vie antennin pääkeilaa ohi asunnosta (tai naapurin asunnosta)tulevasta häiriöstä ..

73 de oh6mf
Kiitos vinkeistä. Tosiaan jossain valmis antenni kuvissa maatasot olivat kuten nyt itse laitoin, toisissa ylempänä kuten linkissäsi. Kuinkasuuri merkitys tuolla on?

Omassa anteenissani käsittääkseni on antennin huipulla pidennyskela (viimeisin sauva kolmesta osasta). Siis tangon ulkopuolella kulkee lanka selkeästi joka tekee kelamaista muotoa ennen huippua ja lasikuitu sen päällä, sitten säätö tikku aivan huipulla. En tiedä onko myös kela alhaalla koska en ole purkanut.

Paketin mukaan mainostettiin ainakin 5/8 aallon antennina, samoten mitä jenkki saiteilta lukenut. Tosin eihän tuo vahvistus db voi pitää myyntipuheissa paikkaansa niin mistä näistä tietää... :D
oh2jin
Moottorisormi

Teoriassa ja rakenteesta riippuen käytännössäkin radiaalien tulisi sijaita siten, että "paluuvirtapiirin" kontakti syöttöjohdon vaippaan olisi radioteknisesti hyvä. Olen nähnyt kumpaakin kiinnitystapaa.

5/8 aallon antenni, kuten aina kaikki monopolisäteilijät, tarvitsevat aina maatason, joka voidaan tehdä esim. noilla radiaaleilla.

Radiohommissa tulee muistaa että maadoituskuparin määrä ja paksuus on pääsääntöisesti aina suurempi kuin mitä sähköturvallisuusmielessä. Liitokset ovat massiivisempia, mutta maadoituskaapeleiden mitta on lyhyempi kuin mitä sähköturvallisuusmielessä mitoitettaisiin. Hyvänä nyrkkisääntönä olen kuullut sen, että pyrittäisiin paluuvirtapiirissä saamaan aikaiseksi noin kolminkertainen oikosulkuvirta. Luulen että näin alkuun on sulla maat kunnossa. Niiden osalta sitten noiden radiaalien liittäminen, eli kuinka liitos syöttöjohdon vaippaan tapahtuu. Toinen hyvä kysymys on se, kuinka syöttöjohdon liitos radioluolan käyttömaadoitukseen tapahtuu.

Oleellisin olisi nyt saada tuo antenni riittävän korkealle, kuten tuossa edellä jo kirjoitettiin. Antennin syöttöpisteen tulisi ehdottomasti olla korkeammalla kuin ympäröivän maaston esteet. Hyvä nyrkkisääntö näillä taajuuksilla on huolehtia siitä, että etäisyys maastoesteeseen tulee olla kymmenkertainen maastoesteen korkeuteen nähden. Mitattuna syöttöpisteestä. Eli jos syöttöpisteestä katsoen on edessä 10 m korkea mäki tai rakennelma, tulee siihen nyrkkisääntönä olla etäisyyttä vähintään 100 m
80 m
DeeJii

oh2jin kirjoitti:Teoriassa ja rakenteesta riippuen käytännössäkin radiaalien tulisi sijaita siten, että "paluuvirtapiirin" kontakti syöttöjohdon vaippaan olisi radioteknisesti hyvä. Olen nähnyt kumpaakin kiinnitystapaa.

5/8 aallon antenni, kuten aina kaikki monopolisäteilijät, tarvitsevat aina maatason, joka voidaan tehdä esim. noilla radiaaleilla.

Radiohommissa tulee muistaa että maadoituskuparin määrä ja paksuus on pääsääntöisesti aina suurempi kuin mitä sähköturvallisuusmielessä. Liitokset ovat massiivisempia, mutta maadoituskaapeleiden mitta on lyhyempi kuin mitä sähköturvallisuusmielessä mitoitettaisiin. Hyvänä nyrkkisääntönä olen kuullut sen, että pyrittäisiin paluuvirtapiirissä saamaan aikaiseksi noin kolminkertainen oikosulkuvirta. Luulen että näin alkuun on sulla maat kunnossa. Niiden osalta sitten noiden radiaalien liittäminen, eli kuinka liitos syöttöjohdon vaippaan tapahtuu. Toinen hyvä kysymys on se, kuinka syöttöjohdon liitos radioluolan käyttömaadoitukseen tapahtuu.

Oleellisin olisi nyt saada tuo antenni riittävän korkealle, kuten tuossa edellä jo kirjoitettiin. Antennin syöttöpisteen tulisi ehdottomasti olla korkeammalla kuin ympäröivän maaston esteet. Hyvä nyrkkisääntö näillä taajuuksilla on huolehtia siitä, että etäisyys maastoesteeseen tulee olla kymmenkertainen maastoesteen korkeuteen nähden. Mitattuna syöttöpisteestä. Eli jos syöttöpisteestä katsoen on edessä 10 m korkea mäki tai rakennelma, tulee siihen nyrkkisääntönä olla etäisyyttä vähintään 100 m
Kiitos JIN ohjeistuksesta.
Tosiaan radio ja käyttösähkö vedot eroavat ainakin siinä suhteessa, että käyttökohteista pitää olla mitatut paperit (suojamaan jatkuvuus, yms) ja Hami puolella näistä tenteissä painoitetaan, mutta ei silti tunnu olevan kaikilla kunnossa. Vai kiellätkö tämän? Olen näitä suoraveto kerrostaloja nähnyt työnikautta joissa maadoitus tosiaan on hoidettu niin, että se on kuso kämpässä radion päässä 2M radiossa. Mihinkäs siitä? Miten tentin paperit ja tentti sanoo tähän? No kunnossa pitäisi olla! Eläkä nyt hermostu, viisaammilta otan aina neuvoja vastaan siviilissä ja töissä koska niistä aina oppii lisää.

En työni vuoksi voi sanoa itseäni tietäväksi verrattuna sinuun, tosin nuo amatööri kirjat lapsen syntymän takia tuossa toki lojuneet... ehkä joku päivä "saisin" luvat :) Ei JIN kannata aina kaikkia teilata sen vuoksi, että ei ole HAMi. On aloja joissa mm. Maadoitus ovat eri kertoimoilla kuin radiolaki.

Kirjoituksiasi lukeneena, lue kirjoitukseni pienellä virneellä. Apua pyysin, mutta mitenkä sitä antaa...
DeeJii

Noin!

Kahdeksanmetriä sai antenni "juuriputkea" alle. Sade vähän haittasi, mutta onneksi sain työkaverin auttamaan hommissa.
Antenni nostettu ylös, maadoitukset tarkistettu. Kaikki tuntuu olevan ok. Pohjakohina tällähetkellä S2.

Tarvittavat mittaukset tehty. (suojamaan jatkuvuus, yms. taloyhtiölle). Jotta tarvittaessa on papereita esittää. Lukujen pitäisi riittää, kuten edellisessä postauksessa kerroin...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
oh2jin
Moottorisormi

Se oli ainakin 1980-luvun alussa vielä moni tolppa maadoitettu niin että kupari meni komeasti ylös ja tolpan juuresta ei turpeeseen mennyt. Ylijänniteuojat paukkuivat sitten miten paukkuivat päätteellä. Niin on maadoitus monella radioamatööriasemallakin tehty, valitettavasti. Vaatiko taloyhtiö tosiaan tuon jatkuvuusmittauksen? Eli sittenhän asia on enemmän kuin reilassa. Periaatteessa ne ei voi tuota purattaakaan, kun silloinhan maadoitusverkko muuttuisi :mrgreen: Nyt kun äkkiä flukettaisitte sen työkaverin kanssa maadoitukset koko torpan läpi aina PK:lle saakka ja tekisitte kokonaan uudet pöytäkirjat taloyhtiölle, niin saisi varmistettua tuon maston pysyvyyden. Tai ainakin sen (mahdollista) purattamista saisi vaikeutettua. Taloyhtiön seuraava hallitus hamassa tulevaisuudessa jos erehtyy purattamaan mastoa, niin uhkailee että menee noiden "viisitoista vuotta vanhojen mittausten perusteella" koko PK liittymää myöten uusiksi ja mahdollisesti joutuu verkkoyhtiökin vaihtamaan jakelumuuntajan jos tuon maston poistaa... :mrgreen:

Älä nyt hyvä mies tutkintoon tai tutkintokysymyksiin takerru. Olen aiemminkin todennut että tenttikysymykset ja koko tentti on ihan haitarista. Mutta se on eri aihe se. Parempaakaan tosin ei ole tarjolla ja siitähän sitä on kuitenkin hyvä lähteä eteenpäin ponnistelemaan. Jos laitetaan samoilla pohjatiedoilla ja -taidoilla varustetut viisi vuotta harrastanut LA-mies ja viisi vuotta harrastanut radioamatööri samalle viivalle, niin kuinkahan kävisi? Kyllä se kuule taitaa olla miehestä kiinni :D Aikoinaan oli kurssimateriaalissa muistolause: "Maadoita radioasemasi tai se maadoittaa sinut". Nyt pitää siis erottaa tuo suojamaa, jossa ei normaalikäyttöolosuhteissa kulje virtaa ja käyttömaa, jossa siis kulkee virtaa. Meidän tapauksessamme radiotaajuista. Siksi sitä pinta-alaa pitää siinä johtimessa olla ja siksi sen mitta ei saisi olla kovin pitkä. Ihan jos oikein HiFi-stellään, niin tuon radioteknisen käyttömaan ja suojamaan saisi yhdistää vain sähköalan ammattihenkilö. Minulla kun on pannuhuoneessa paljas kupari (joka on tässä torpassa itse asiassa PEN) liitetty vesijohtoon, eli vanhassa torpassa MEB on justiinsa se liitos, laitoin samaiseen vesijohtoon toisella liitoksella viereen radioteknisen käyttömaan (eli luolan radiolaitteilta) ja vielä kolmannen erillisen liitoksen maadoitussauvoille. Mutta mitä nyt olet tänne kirjoittanut, niin on nuo maat sulla ihan ok ainakin näin kaukaa katsoen.

Eli putosiko häiriötaso S3->S2? Sittenhän homma onnistui. Entäpä nyt sitten se kuumakarvakokeilu eli vaippa kellumaan? Uskaltaisin väittää että jos vaippa ei edelleenkään "tuo häiriöät tupaan", niin alipäästösuotimella tai antenninvirittimellä hoituu. Syynä voi näet olla jollain toisella bandilla oleva voimakas lähete, kuten mulla ja muutamalla lähiasemalla täällä häiriköivä pumppuaseman UHF-radiomodemi. Sen aiheuttama häiriö CB-bandilla muistuttaa aika ajoin erehdyttävästi sähkörutinaa. Sitä pitäisi nyt vain seurata että vaihteleeko kelin tai kellonaikojen mukaan jne. Sitten voisit tietysti iltalenkillä katsastaa onko lähistöllä "paskavatkaamoita" ym pumppuasemia tai avojohtopäätteitä, siis niitä mistä lähtee maakaapelointi eteenpäin. Ne on joskus rutisseet myös.
80 m
DeeJii

No NYT jin tuli sellaista tekstiä mihin minä "nuorivanha" reagoin. :)
Olet selkeästi siellä päässä tuon maadoitus elämän tärkeyden ymmärtänyt ja selkeäsi vanhanliiton hameja. Kun sinulla on tosiaan eri pisteet eroteltuina. Ja tieto taitoa.
En mitenkään HAMeja mollaa, mutta kun näitä on nähty ja kuultu, sekä ihmetelty. Niin pitää muistaa, että saattaa se CB ukkokin osata, tai toki olla osaamatta! :)

Tosiaan, ei minua taloyhtiö vaadi vadille mittauksista (olen tämän taloyhtiön PJ). Teen ne siksi, että ne ovat olemassa jos jotain sattuu!? Tämä lienee erottaa "oikean" sähkärin amatööristä?
Tai mitenkä lienee se säänöissä teillä menee... Minä pelaan kuten laki vaatii, siitä alaspäin on helpompi tulla. Ymmärrät värmasti. Eli jos jotain kysytään voin heti vastata. Näin töissäni joudun vadille joten toiminee siviilissäkin.
Eli kun PJ asemaa tässä taloyhtiössä pidän, olen sähkötekniset hommat hoitanut kuten täytyy, sekä toki naapureilta luvan neuvotellut. Eri syistä en taloyhtiön lupaa tarvitse tai se on epävirallisesti myönnetty. Epävirallisesti myös mastoni 5min. kaatuu alas jos joku niin haluaa.

Oi veljet, meillä voisi olla nokatusten hyvät keskustelut JIN.

Edit:
Täytyy nyt sen verran tarkentaa, että olen ainakin antenniin kohdistuvan ukkosen iskeymän vahingot minimoinut. Siitä edellä olevat puheet riittänee siihen, että naapurit on tyytyväisiä. Oikeassa elämässä se salama tulee ja menee mitenkä haluaa, sen reittiä VOI koittaa ohjata. Niitä ohjeita kun noudattaa kaikki on omalta osalta tehty.

En oikein enempää jaksa vääntää selkeästä asiasta... ehkä naama kusuoilla menisi helpommin?

"ihan vain elämän CB sähkäri" Seiskakolmoset!

Toki kunnioittaen kaikkia neuvvoja!!! Vanhempien neuvoilla olen tähän "pisteeseen" siviili ja varsinkin työelämässä päässyt! Siksi niitä aina kuuntelen.
oh2jin
Moottorisormi

DeeJii kirjoitti:Oi veljet, meillä voisi olla nokatusten hyvät keskustelut JIN.
Vai että nokka-QSO... Kun molemmilla asemilla käytettävissä olevat radiot ja taajuusalueet eivät taida kantaa, on helpompaa Skypen avulla videoneuvotella ja jakaa (ainakin tuolla business-lisenssillä) työpöytää ja tiedostoja.

Radiaalien määrästä ja niiden pituudesta on erinomainen kirjoitus Radioamatööri-lehden numerossa 6/2015 ss. 21-22. Kyseinen numero kannattaa muutoinkin hankkia, lukea ja pistää talteen, sillä kysymyksessä on antenniteemanumero sisältäen paljon antenniteknisiä kirjoituksia. Artikkelin kirjoittajan (OH2KI) tekemässä tiivistelmässä todetaan, että 0,4 aallonpituuden mittaisilla radiaaleilla olisi kentänvoimakkuus lähellä teoreettista maksimia. Mitään murskaavaa kentänvoimakkuuden putoamista ei käyrien mukaan tapahtuisi vielä 0,13 aallonpituuden radiaaleillakaan. Kun nyt tarkastellaan virranvoimakkuutta radiaalilangassa, huomataan että 0,4 aallonpituutta on 0,8 x 0,5 eli radiaalilangan nopeuskerroin on ollut tuo 0,8 kun lanka on Brownin kokeessa haudattu maahan. Edelleen huomataan, että virranvoimakkuus on maksimissaan neljännesaallon monopolisäteilijän syöttöpisteessä, jossa siis radiaalilangan tulee tehdä radioteknisesti hyvä liitos syöttöjohdon "paluujohtimeen". Virranvoimakkuus putoaa kohden radiaalilangan päätä ja se saavuttaa miniminsä puolenaallon langan puolivälissä, siis neljännesaallon kohdalla. Edettäessä kohden radiaalilangan kaukopäätä, alkaa virranvoimakkuus kasvaa, mutta sen napaisuus on käänteinen. Radiaalilangan kaukopäässä on virtamaksimi ja siksi saattaisi olla perusteltua maadoittaa maadoitussauvalla maanpinnalla oleva puolenaallon radiaalilanka.

Toisessa kokeessa käytettiin 0,27 aallonmitan radiaalilankoja, jolloin lanka on näköjään ollut 8 % pidempi kuin neljännesaalto. Ainakin virtaminimi mahtuu langan matkalle, sillä se on nyt tuossa 0,25 aallonmitan kohdalla maksimista. Kolmas esimerkki on sitten puolittaa varttiaallon radiaali ja saamme 0,13 aallonmitan langan (eli 1/8 lambdaa), siis asteina 45. Koska kysymyksessä on sinimuotoineen virta-aalto, eipä sen amplitudi putoakaan puoleen maksimista tämän langan kaukopäässä. Laskennallisesti (en muuten ala perustelemaan tässä, mutta kuvasta katsomalla lähes 71 % virranvoimakkuudesta esiintyy tämän radiaalilangan kaukopäässä) virranvoimakkuuden "pinta-alasta" jää n. 80 % langan matkalle. Jännitekäyrä huomioiden paranee kansankielellä yksittäisen radiaalin "tehotasapaino" ainakin teoriassa hiukan tästäkin (Tätä nyt ainakaan en ala tässä veivaamaan) koska jännitekäyrän minimi on syöttöpisteessä ja nyt mennään kohden maksimia, s.o. liikutaan kohden kaukopäätä. Eli kentänvoimakkuuden pudotus ei olekaan niin radikaali, kuten tuon mainitsemani Vipusen artikkeli toteaa. Ellet jahtaa desibelin kymmenyksiä, so. Bellin sadaosia :D , niin käytännössä on varmin ratkaisu ahtaissa paikoissa laittaa sitten ne kahdeksan radiaalia, kukin mitoiltaan 1/8 aallonpituutta ja huolehtia että radiaalien liitos koaksiaalikaapelin vaippaan on radioteknisesti erinomainen.

Vipusen artikkelin kirjoittaja käyttää lähdeteoksenaan tuota Brown, Lewis ja Epstein nimisten herrojen tutkimusta vuodelta 1937, joka on edelleenkin monopoliantenniratkaisujen kivijalka. Siinä on muuten nuo artikkelissakin selostetut käyrät, kannattaa lukea huolella ja ottaa talteen. Kyseinen tutkimus löytyy tuolta http://materias.fi.uba.ar/6654/download/01686419.pdf

Mitä tästä kauheasta sepostuksesta nyt kannattaa sitten muistaa? Enemmän kuin monopolisäteilijän korkeudella (s.o. mitalla), on hyötysuhteeseen ja kentänvoimakkuuteen vaikutusta monopolisäteilijän näkemällä maalla.
80 m
Vastaa Viestiin