Eli tosiaan tuli pitkän tauon jälkeen kaivettua kaapit ja laitettua radiot tulille sekä ostettua tukikeppi:
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?vali ... 00&tuote=Y
Asun tällä hetkellä 2 kerroksisessa rivitalossa jossa 5 asuntoa rinnan joten tuon valmis valkoinen väri sopi hyvin, ettei pistä muiden silmään pahasti, sekä tuulikuormaa on kehuttu ulkomailla. Toki taloyhtion puheenjohtajana sain vihreää valoa myös asennukselle
SWR:t sain yläpäässä olevalla tikulla säätämällä helposti 1:1.
Pitäisi olla 5/8 aallon. Antenni on tällä hetkellä noin metrisessä valotolpassa väliaikaisessa virityksessä josta kusoja olenkin saanut.
Nyt tulevana viikonloppuna antenni nousee alumiinisen juuriputken avulla noin 8m. maasta. Sama putki oli minulla käytössä joskus noin 15v. sitten. 48mm. alumiininen putki jonka sisällä ohuempi -> teleskooppi tyylisesti säädettävä. Taisi olla 3mm seinämällä. Muinoin kesti ison 8 maatasoisen 5/8 tukikepin kanssa kovimmatkin myrskyt.
Mutta itse kysymyksiin:
1: Tuossa ylempänä linkissä oleva nykyinen antenni ei ole varustettu maatasoilla. Voiko siihen sellaiset lisätä ja onko niistä ylipäänsä hyötyä?
Olisi vanhasta antennista 1.3M. alumiinisia 10mm tankoja 4kpl. Auttaisiko jos nuo lisäisi? Vai voisiko pituuden puolittaa ja laittaa vaikka 8 kpl?
Tällähetkellä olen 2.5" johtimistä pihalle kiskassut 1/4 aallon mittaisia lankoja 4 tasaisella jaolla, ja tuntui ainakin ulkomaan keleillä kuuntelu paranevan. SWR pysyi samana, mutta miten käy kun nostan ja lisäisin nuo alumiiniset tikut?
2: Olen antennin maadoituksen kentällä hoitanut noin 1.5M. pituisella, sekä 12mm. halkaisialla olevalla messinki tangolla joka on hakattu multaiseen maahan. Siitä 25" johto antennin runkoon. Onko riittävä?
3: Talon sisällä on tällä hetkellä vesijohto patterista 6" maadoitusjohto joka on tähtenä kytketty, radiolle, powerille, swr mittarille, yms. Pistorasiat ovat maadoitetut eikä potentiaali eroja ole mitatessa?
4: Olen jostain lähipiiristä tulevat häiriot yllä olevilla kikoilla saanut tiputettua ~ S7 -> S3-S2. Hakkuri poweri on ihan radiokäyttöön tarkoitettu, mutta olen kokeillut myös akulla ja häiriöt ovat samat. Toki irroittanut ympäriltä kaikki sähkölaitteet (Läppäri, tv, yms.)
Kannattaisiko kokeilla radion virtajohtoihin ferriitti rengasta? Jos niin minkälaista ja millä kierroksilla?
Muutkin vinkit tervetulleita.
Jotain hajua näistä sähköistä on työn takia, kun tulee "iso" sähkön / teollisuus logiikoiden kanssa pulattua.