HF-antenni Skannerille

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
Jesperi

HF-antenni Skannerille

Viesti Kirjoittaja Jesperi »

Moi!

Neuvokaahan minua, miten tehdä hyvä vastaanottoantenni HF-taajuusalueille. Asun kerrostalossa, mikä rajoittaa lanka-antennin pituuden muutamaan metriin, ehkä 5m max. Haluaisin silti yrittää kuunnella RA-taajuuksia esim. 3MHz ja 7MHz alueilla. Olen kokeillut erilaisia aallonpituuden osakerrannaisia, mutta ongelma on suuri häiriöiden määrä ja luultavasti hyvin epäedullinen antennin sijoitus, mihin en voi nyt vaikuttaa. Antennin pitää mahtua joko sisälle tai parvekkelle, katolle ei saa laittaa.

Olisiko mahdollista tehdä jonkinlainen antennivahvistin + kaistanpäästösuodin, jota voisi käyttää vastaanottoantennin kanssa? Auttaisiko häiriöihin yhtään, vai pitääkö antennille vain saada suurempi pituus ja parempi paikka?

Mikä olisi paras lanka-antennin tyyppi? Puoliaaltodipoleja olen käyttänyt, mutta toki nuo pituudet jäävät reilusti alle puolen aallon.

Entäpä kaapeli? Nykyinen on 50 ohmin koaksiaali. Onko se hyvä tuohon käyttöön? Kaapelin pituus noin 5m ja skannerissa BNC-liitin.
oh2jin
Moottorisormi

Re: HF-antenni Skannerille

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

Minulla oli n. 5 m lanka viistoon asennettuna ja sen alla eri mitaisia radiaaleja sikin sokin lattiamattojen alla. Ikäänkuin tiltattu GP. Systeemi oli liitetty omatekoiseen PI-virittimeen, jonka avulla sain kuin sainkin signaalivoimakkuutta kasvatettua. Häiriöitä vaimensin suuntailemalla sitä radiaalihässäkkää tai ainakin osaa siitä keksi-ja-kokeile periaatteella iteroiden. DX-kuuntelijoilla oli hyvä opaskirja "Antenneilla alloille", jota ainakin vielä jokin aika sitten oli myynnissä uusintapainoksena. Nyttemmin kaupoista loppunut "Antennein ABC" sisälsi myös hyviä antennivinkkejä. Verkosta löytyy tuollainenkin

http://www.radiomuseo.fi/2002/johdanto.htm

Oleellista on kuitenkin se, että johtuen säteilijän pienestä koosta, tulee sinun panostaa tuohon vastapainoon. Kerrostalossa on etuna se, että jos asut ylimmissä kerroksissa, olet kauempana häviöllisestä maasta, jolloin itse rakentamasi vastapainosysteemi on helpompi tehdä suuntaavaksi.

Takuuvarma systeemi joka on toiminut on 5 m pitkä taittodipoli, joka onkin päistään avoin. Langat on siis laskostettu tms. Koksisyötön vaippaa voi kokeilla irroittaa, mikäli häiriöt riivaavat. Tämä tapahtuu kätevimmin laittamalla UHF-väliliitin (PL-259) mainitsemaani tuneriin, jonka piikki laitetaan aivan huulille ilman että vaippa tekee kontaktia.

Muista, että voit myös virittää vastapainoa erilaisilla maalankatunereilla, mutta tällöin tulee huomata että radion kautta saattaa maa löytyä myös. Virittämällä säteilijää ja vastapainoa, löytyy siitä S/N-suhteen kannalta edullisia kohtia, jotka eivät välttämättä ole niitä voimakkaimpia antennijännitteen kannalta. Sitten on nämä QRM-eliminaattorit (MFJ:llä ainakin on harrastajille tarkoitettu kaupallinen laite) eli vastavaihesyötöt, joista eräänä esimerkkinä on tuo 1970-luvulla kehitetty AJ-vastaanottoantenni lyhytaaltoalueelle. Se on rakennettavissa tavanomaisista kotitalousmateriaaleista ja on tehokas antenni eliminoimaan nimenomaan pinta-aaltohäirintää, joka muistuttaa hyvinkin paljon kerrostalohuoneuston radiohäiriötilannetta

http://www.iw5edi.com/technical-article ... ng-antenna
80 m
Jesperi

Viesti Kirjoittaja Jesperi »

oh2jin kirjoitti:Minulla oli n. 5 m lanka viistoon asennettuna ja sen alla eri mitaisia radiaaleja sikin sokin lattiamattojen alla.
...
Oleellista on kuitenkin se, että johtuen säteilijän pienestä koosta, tulee sinun panostaa tuohon vastapainoon.
Kiitos vastauksesta. Hieman epäselväksi minulle jäi, että miten nuo radiaalit kytketään? Dipolin kytkennän osaan, mutta jos laitan pelkän lanka-antennin, niin kytkenkö sen alle tulevat radiaalit (onko sama kuin maataso?) koaksiaalin vaippaan?

Entä kannattaisiko tuo radio maadoittaa jotenkin. Se on pieni käsiskanneri, jossa ei ole erillistä maadoitusliitintä. Voinko maadoittaa sen antenniliittimen vaipasta? Tällainen: http://asterion.almadark.com/wp-content ... 0-03-s.jpg
oh2jin
Moottorisormi

Viesti Kirjoittaja oh2jin »

Homma menee niin että se kuumakarva tulee säteillijään eli pystylankaan. radiaalit eli maataso eli vastapaino kytketään koaksiaalin vaippaan. Kytkentämahdollisuuksia radion päässä on sitten useita. joko vaippa kiinni radioon, kuuntelet pelkällä kuumalla karvalla tai sitten vaippa ja radion runko kiinni talomaadoituksessa. Sulla kuitenkaan ei tuvassa ole TE-johdinta, eli joudut kytkemään PE-johtimeen (lämpöpatteri tai sukorasian maa), jolloin se voi olla jopa häiriöllisempi tilanne. Voit siis maadoittaa, mutta tuskin käsiskanneria kannattaa. Tuo maadoitus pitäisi tehdä oikeaoppisesti noin, mutta en minä ainakaan vuokrakämpässä sitä kyennyt millään noin tekemään (s. 27)

http://www.sral.fi/files/hairiokysymyksia.pdf

Ennemminkin yrittäisin suuntailla radiaaleja ja pelata sen vastapainorakenteen sekä vaiheistamisen kanssa. So. pyrkiä syöttämään vastapainosta (eli radiaaleista) häirösignaalia vastakkaisessa vaiheessa, jolloin voisi toivoa antenniin tulevan häiriöjännitteen pienenevän ja hyötysignaalin pysyvän samana tai ainakin pienenevän vähemmän.

Jos oikein hifistelee, niin noiden radiaalien kytkemisessäkin olisi hyvä jos ne voisi kytkeä joko syöttöpisteesssä tai radion päässä yksitellen koksin vaippaan. Muistan kerran olleen selainen kytkentätilanne että syöttöpisteessä oli viisi radiaalia länteen ja radion päässä kaksi etelään, jolloin saksasta avaruusaaltona tullut häiriö pieneni ja Arabian niemimaalta tullut signaali vahvistui :shock: Tämä oli siis Riksun Peltsikassa kerrostalon ylimmässä l. 6. kerroksessa sijainneessa kuuntelukämpässä.
80 m