F-liitin

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
Rick
Addikti

F-liitin

Viesti Kirjoittaja Rick »

Mitä mieltä olette jos käyttää F-liittimiä keski- ja lyhytaalto-antennilaitteissa? Eli antennivahvistimien ja antenninvaihtoboxien liitännöissä. Taitavat olla tehty 75 ohmiseen linjaan, vai onko 50 ohmin F-liittimiä? Onkohan epäsovituksesta käytännön haittaa, varsinkin kun on vahvistin.
Matti
Addikti

Re: F-liitin

Viesti Kirjoittaja Matti »

Sillä että liitin on 75 tai 50 ohm ei ole käytännössä mitään merkitystä alle 30mhz taajuuksilla.
Myös kaapeli voi olla 75 ohm, varsinkin kuuntelukäytössä, ja monella onkin.

Itse en pidä F liittimestä, koska siinä ei ole varsinaista keskitappia, vaan pelkkä koaksiaalin johdin.
Systeemi toimii ja on vähähäviöinen kun kaapeli on just sopivaa ja asennettu huolella.

Hyvä ja toimiva systeemi tulee, kun käyttää F liittimien kanssa sille sopivaa (75ohm) kaapelia.
Muulla kaapelilla käyttäisin jotain muuta siihen sopivaa liitintä, kuten BNC tai TNC
et ymmärrä, vaikka selittäisin... mutta jos ymmärrät, ei tarvitse selittää.
Rick
Addikti

Viesti Kirjoittaja Rick »

Kiitos Matti vastauksesta.
Tuossa minulla lähinnä ajatuksena liittimien helppo kiinnitys kaapeliin ilman juotinta muualla kuin kotona.
Tutkin netistä että 75 ohmista 50 ohmiin epäsovituksella putoaa signaali n. 0,2dB, eli ei merkitystä.
Kulkijapoika
Vauhti päällä

Viesti Kirjoittaja Kulkijapoika »

Toimii jopa lähetyksessä 5 watilla :lol:
Minulla meni auton LA-antenninjohto väärään välin ja katkesi pentele. En viitsinyt ruveta pujottamaan uutta narua paneelien alle vaan koitin kepillä jäätä ja tein F-liitin jatkon kun sattui olemaan RG-58:lle sopivia F-liittimiä + jatko lokerikossa. SWR:t on ihan ok :D
namiska
Vakiokävijä

Viesti Kirjoittaja namiska »

Mulla oli yhdessä välissä 75ohm koksista tehty 21MHz bazooka jolla tuli jokunen kuso wörkittyäkin.
Nappa loppui virittäessä niin se jätettiin 1.7:1 SWR:lle @ 21.150MHz joten ei siinä ne F-liittimet merkittävästi näkyneet tai häirinneet.

Myöhempinä aikoina se sitten lyhennettiin kaverille 27Mhz antenniksi ja ihan hyvin se niiden parin yhteyskokeilun ajan toimi.
Vastaa Viestiin