Aloitetaas vaikka tällaisella hetki sitten näpsäistyllä kuvatuksella.

Ilmeisesti mulle kohdistettu kysymys, koska mulla ainoa lanka-antennin kuva tällä osiolla. Kyseesä OCFD eli windom 80-10m ja koksiin oon tehnyt narulla vedonpoiston, ettei roiku liittimen varassa, siitä tuo mutka juuressa.oh2jin kirjoitti:Onko tuossa kuvan HF-dipolissa sovituspätkä tai stubi vedetty syötön kylkeen syöttöpisteessä kun kaapeli tekee ainakin minun näytölläni äkkinäisen mutkan? Ilmeisesti olet tunannut sen 40 m bandille. Itse tunaan alapäästä ja syöttönä on lapamato.
Millä systeemillä tuo vedonpoisto on toteutettu?JomppisZ kirjoitti:
Kyseesä OCFD eli windom 80-10m ja koksiin oon tehnyt narulla vedonpoiston, ettei roiku liittimen varassa, siitä tuo mutka juuressa.
Tuossa on sellaista 2kpl ~4mm narua, joka on liimasukalla koksin päällä ja solmut päässä + nippuside tais olla varmistamassa. Narut sitten solmittu balunin lenkkeihin.Jussixy kirjoitti: Millä systeemillä tuo vedonpoisto on toteutettu?
Joskus itse olen käyttänyt nippusiteitä ja paksummalle kaapelille letkunkiristimiä.Näistä sitten ripustimet joko baluniin
taimuuhun sopivaan kiinnityspisteeseen.
Hyvä keino on myös dipolin keskieristimeen ruuvattu sopivan paksuinen puolikaari tai kaksi, joka kiristää kaapelin tiukasti alleen.
Hyviä varaosia löytyy vanhoista kodenkoneista.