Pitkän etäisyyden 3G toteutusta ?
Re: Pitkän etäisyyden 3G toteutusta ?
Kokeillaan kiinan pojan viientoistaeruon yagia, tilattu on jo ja muuan kaapelinpätkä sekä adapteri 

Tilasitko kiinasta tuona adapterin ja kaapelitkin? dealextremestä nekin? saako linkkejä?Leiffi kirjoitti:Kokeillaan kiinan pojan viientoistaeruon yagia, tilattu on jo ja muuan kaapelinpätkä sekä adapteri
Pukkaa dx internal server erroria niin ei pääse antaan linkkiä
Voi olla melko paskaa laatua mutta hei, ku halvalla saa
Edit: ei kun aukeekin suorilla linkeillä
http://www.dealextreme.com/p/n-male-to- ... -plug-5219
http://www.dealextreme.com/p/n-cable-ma ... -plug-5230
http://www.dealextreme.com/p/wi-fi-ante ... ngth-34651
Voi olla melko paskaa laatua mutta hei, ku halvalla saa
Edit: ei kun aukeekin suorilla linkeillä
http://www.dealextreme.com/p/n-male-to- ... -plug-5219
http://www.dealextreme.com/p/n-cable-ma ... -plug-5230
http://www.dealextreme.com/p/wi-fi-ante ... ngth-34651

Antennin suuntaukseen on parempi ohjelma tuo MDMA kuin tikun mukana tulleet ohjelmat, siinä on pitempi voimakkuuden palkki sekä dBm lukema ja myös muuta tietoa signaalista.
Kytkeydyn usein sen kautta nettiin ja en tarvitse nettitikun mukana tullutta ohjelmaa.
http://www.siptune.net/siptune.net/tiki ... ?page=MDMA
Kytkeydyn usein sen kautta nettiin ja en tarvitse nettitikun mukana tullutta ohjelmaa.
http://www.siptune.net/siptune.net/tiki ... ?page=MDMA
Mulla on toiminut @450 priorisoituna versiona 3-4 vuotta moitteetta. Ainoat katkot on runkoverkoissa olleet viat muutaman kerran. Vaihtoehtona minulla on Wimax, mutta vaatisi jatkaa katolla olevaa 8 m putkea 6 metrillä. Todettiin muutamaan kertaan mittaamalla. Aikoinaan oli ADSL, mutta se yhteys oli poikki aina toisen puolen päivästä koko sulan vuodenajan eli huhtikuusta lokakuuhun. Vanhoja linjoja kun ei Sonera halunnut korjata.sWaltsu kirjoitti:Voi fuck.... Pistin juuri moisen roskiin... ==> eikös ne meinaa purkaa koko 450 verkon pois? Näin soneralta mainistivat jossainvälis?Leiffi kirjoitti:Asiaa selvitelty eteenpäin..
Paikallinen puhelinosuuskunta vastasi asiallisesti kyselyyni netistä ja totesivat että jos muu ei auta niin puuhataan @450 verkolla.. Päätelaite maksaa mutta minkäs teet..
Omaa koitin parilla kympillä kaupitella täälläkin... mutta ei ollut kellään kiinostusta.
Pari piiriä kolvailin levyltä irti ja loput roskiin ==> Noita luulisi löytyvän käytettynä vaikka kuin...
Omasta mielestä aivan onneton systeemi!
Päätelaitteista @450:llä on puutetta. Jouduin odottamaan yhden työmaan laitteen korjauksesta tuloa liki kuukauden viime keväänä kun ei ollut varalaitetta operaattorilla tarjota. Olisin voinut ostaa poisheittämäsi siinä tilanteessa satasella, parilla työmaalleni.
Onko noista lautasantennijutuista 3G:llä kokemusta semmoisissa tilanteissa joissa todellista näköyhteyttä tukiasemaan ei ole lainkaan.
Koska en ole mikään antenniasiantuntija haluaisinkin tietää voiko ison geinin omaava ryhmä jageja olla parempi tämmöisessä tapauksessa.
Ilpo
No, emännällä oli netin tarvis uudessa työssä niin muiden syiden takia sitten DNA:han päädyttiin ja siksikin kun olen ollut dna:n asiakas käytännössä siitä asti kun pulju on ollut pystyssä (oli aikoinaan ainoa operaattori joka tuolla tontilla edes jotenkuten toimi).
Dna:lle on tehty vikis aiheesta ja olin jo mittamiehen kans yhteyksissä aiheen tiimoilta mutta olipa jonossa hommia joten ihan het ei pääse mittaileen ja taitaa olla sen verran ystävällinen kaveri että mittaa muutkin operaattorit samalla.
Niin, no siis nyt on valittu se dnan iso murkula mistä saa myös wlanin kämppään samalla ja on kuulemma "tehokkain" myyjän mukaan.. Mistä se kertoo niin tuskin yhtään mistään
Lisäantsan lähtö ratkaisi tuon tapauksen.. Odotellen anettia saapuvaksi niin pääsee heiluun tontille n 7~8 km päässä olevaa mastoa..
Niin, Elisan tikku löysi 3G:tä tontilta muuten kun nosti ongenvavan nokkaan
La-5:llä lienee aiheesta kuviakin kun joskus lähettelis niitä..
Nopeuksia ei saatu ja yhteys pätki jatkuvasti mutta Elisan kautta on mahdollisuuksia jos dna ei muuten palvele siirtämällä solua tallin suuntaan.. Elisa oli mustasukkaisin lähettimensä tiedoista eikä suostunut kertomaan mitään, tosin arvaan jo koska 3g ei kaus kanna niin että pelkkään tikkuun tulis ja ainoo läheinen masto on 5km päässä soneran hallinnoima tosin..
Dna:lle on tehty vikis aiheesta ja olin jo mittamiehen kans yhteyksissä aiheen tiimoilta mutta olipa jonossa hommia joten ihan het ei pääse mittaileen ja taitaa olla sen verran ystävällinen kaveri että mittaa muutkin operaattorit samalla.
Niin, no siis nyt on valittu se dnan iso murkula mistä saa myös wlanin kämppään samalla ja on kuulemma "tehokkain" myyjän mukaan.. Mistä se kertoo niin tuskin yhtään mistään
Niin, Elisan tikku löysi 3G:tä tontilta muuten kun nosti ongenvavan nokkaan
Nopeuksia ei saatu ja yhteys pätki jatkuvasti mutta Elisan kautta on mahdollisuuksia jos dna ei muuten palvele siirtämällä solua tallin suuntaan.. Elisa oli mustasukkaisin lähettimensä tiedoista eikä suostunut kertomaan mitään, tosin arvaan jo koska 3g ei kaus kanna niin että pelkkään tikkuun tulis ja ainoo läheinen masto on 5km päässä soneran hallinnoima tosin..

Kirjoittelen tätä postausta @450 verkossa
Netti antaa speedtest.netin mukaan vauhtia 1.99 megaa tuolla Flarion merkkisellä päätelaitteella sisäantsalla pömpelin päällä.. Tosin olen nyt Nivalan keskustassa tätä testailemassa.
Naitan tän vanhan läppärin ja tuon @450 purkin pariksi ja näemmä onnistuin.. Ajelen huomenna tontille testailemaan pääsöökö nettiin tällä konstin
Purkki ja liittymä ei oo oma vaan töistä lainassa testiä varten mutta lupaavalta ainakin tässä näyttää...

Netti antaa speedtest.netin mukaan vauhtia 1.99 megaa tuolla Flarion merkkisellä päätelaitteella sisäantsalla pömpelin päällä.. Tosin olen nyt Nivalan keskustassa tätä testailemassa.
Naitan tän vanhan läppärin ja tuon @450 purkin pariksi ja näemmä onnistuin.. Ajelen huomenna tontille testailemaan pääsöökö nettiin tällä konstin
Purkki ja liittymä ei oo oma vaan töistä lainassa testiä varten mutta lupaavalta ainakin tässä näyttää...

Täällä ois yhdet @450 laitteet joutilaana kaapissa...
Radioharrastaja vuodesta 1989
Kutsu:E79
QTH:Rovaniemi
CH:31FM
Kutsu:E79
QTH:Rovaniemi
CH:31FM
Pajalla netissä @450 purkilla
Vauhtia yli puoli megaa vaikka purkki on sisällä akkunalla eli nipin napin yks tolppa signaalia..
Vauhtia yli puoli megaa vaikka purkki on sisällä akkunalla eli nipin napin yks tolppa signaalia..

-
Jokke/KRH-76
Ei muuta ku pajalle ulkoantsa 450-verkkoa varten 
Joo onpahan tuokin käyttömahdollisuus nyt testattu mutta ei se huonoa kännykkäkuuluvuutta pelasta
Suunta-antsa kelluu zõnkissa jossain Kiinan ja Suomen välillä edelleen niin ei pääse testaileen
Suunta-antsa kelluu zõnkissa jossain Kiinan ja Suomen välillä edelleen niin ei pääse testaileen

Re: Pitkän etäisyyden 3G toteutusta ? Mokkulan viritystä
Tuossa kesällä olin reissuhommissa ja läppäri mukana. No netti piti saada ja saunalahden mokkulan ostin sitten.
Tökki ja pätki sen verran että joskus skypellä pääsi kotiin soitteleen.
No sitten kokeilin 3 m.n usb kapelia jatkoksi että saisin mokkulan parempaan paikkaan.
eipä toiminu sillä.vaikutti siltä että ei saanu mokkula tarpeeksi virtaa. Sitten porisin serkkuni kanssa ja sain tipsin.
Ostin 3 m.n kirjoitinkaapelin ja siihen sovitin palikan, Alkoi pelittää paremmin jo sillä. Onnistui soitella kotiinkin aika mukavasti.
Sitten on mahdollista laittaa 2.sta usb liittimestä kirjoitinkaapelit ja yhdistää ne yhteen ja sitten mokkula kiinni.
Poweri pitäis riittää ja pelittää paremmin jos tarvitsee käyttää jatkojohtoa.
Minulla oli juuri aluksi ongelmana että jatkojohdon kanssa ei jaksanu lähettää tarpeeksi ja yhteys pätki tai ei toiminu ollenkaan.
Tulin siihen tulokseen että Tavallista 3-5 m.n usb kaapelia ei kannata edes kokeilla tehohäviön takia.
Onko joku testannut 2.n kaapelin kanssa. Itse aion kokeilla heti kun tulee tarve.
Puhuin mm tietokoneliikkeessä tosta ongelmasta mutta apuja en saanu muuta kuin että on ehkä viallinen kaapeli se jota kokeilin
ja siksi ostin uuden 3 metrisen jolla ei toiminu sen paremmin.
Uskoisin että 2.lla kaapelilla + lisäantennilla pelittää ihan eritavalla kun tehot riittää lähetykseen ja vastaanotto paranee.
Jos joku testaa tai on kokemusta niin ois mukava saada tänne kommenttia
No sitten kokeilin 3 m.n usb kapelia jatkoksi että saisin mokkulan parempaan paikkaan.
eipä toiminu sillä.vaikutti siltä että ei saanu mokkula tarpeeksi virtaa. Sitten porisin serkkuni kanssa ja sain tipsin.
Ostin 3 m.n kirjoitinkaapelin ja siihen sovitin palikan, Alkoi pelittää paremmin jo sillä. Onnistui soitella kotiinkin aika mukavasti.
Sitten on mahdollista laittaa 2.sta usb liittimestä kirjoitinkaapelit ja yhdistää ne yhteen ja sitten mokkula kiinni.
Minulla oli juuri aluksi ongelmana että jatkojohdon kanssa ei jaksanu lähettää tarpeeksi ja yhteys pätki tai ei toiminu ollenkaan.
Tulin siihen tulokseen että Tavallista 3-5 m.n usb kaapelia ei kannata edes kokeilla tehohäviön takia.
Onko joku testannut 2.n kaapelin kanssa. Itse aion kokeilla heti kun tulee tarve.
Puhuin mm tietokoneliikkeessä tosta ongelmasta mutta apuja en saanu muuta kuin että on ehkä viallinen kaapeli se jota kokeilin
Uskoisin että 2.lla kaapelilla + lisäantennilla pelittää ihan eritavalla kun tehot riittää lähetykseen ja vastaanotto paranee.
Re: Pitkän etäisyyden 3G toteutusta ? Mokkulan viritystä
Tuohon tehon puutteeseen ehdottaisin sellaista usb hubia, eli sellaista usb jakajaa, ulkoisella virtalähteellä. Sillä ei ainakaan virta loppuisi kesken. Mokkulat ovat kuulema pahimpia virtasyöppöjä, ja etenkin kannettavissa tietokoneissa usbeista saatava virtaa on heikosti tarjolla. Itse olen myös tämän huomannut kannettavassani, että jos mokkulan lisäksi on käytössä joku muu usb laite, niin katkoo tuota yhteyttä.Ratioäijä kirjoitti:Tuossa kesällä olin reissuhommissa ja läppäri mukana. No netti piti saada ja saunalahden mokkulan ostin sitten.
Epäilisin että tuohon pätkimiseen auttaisi tuo, varsinkin jos tietokone ajoittain "hävittää" kokonaan tuon mokkulan (ja katkaisee yhteyden). Kuulema kannettavissa vanhemmiten myös tinaukset pettävät usb porteista, ja tämä pahentaa ongelmaa.
Siis tällaisesta kyse: Kuva
Minulle oli toissapäivään asti mokkuloiden suunta-antsatietämys kuulopuheiden varassa. Suuntailtiin serkkupojan antennia toista mastoa kohti. Aiempaan mastoon oli matkaa ~11km ja sekin toimi ihan ok, mutta toiselle kylälle pystyttivät uuden maston, niin pitihän sitä kokeilla.
Antenni näkyi olevan joku ~10el yagi ja ~6m AGL. Serkku oli katolla ja minä katselin tietokoneelta nopeutta. Alkusuuntaus kompassilla ja sitten jostain Funetin palvelimelta ilmeisesti juuri nopeustestausta varten tarjolla oleva gigainen file lataukseen ja siirtonopeuden perusteella sai antennin suunnattua, kuin olisi ollut parempikin suuntausmittari käytössä. Vähän jos edes yskäisi antennia päin, muuttui latausnopeus merkittävästi.
Ihmettelen suuresti, miksi näitä mokkulasysteemeitä tehdään mutu-tuntumalla ja sitten antennit on surkeita ja kaapeli paskaa... liittimistä puhumattakaan. Noin korkeilla taajuuksilla se kaapeli on aika isossa osassa vähänkin pidemmällä vedolla.
Esim. 1GHz kohdilla vaimennusta on tämän verran per 100m:
Antenni näkyi olevan joku ~10el yagi ja ~6m AGL. Serkku oli katolla ja minä katselin tietokoneelta nopeutta. Alkusuuntaus kompassilla ja sitten jostain Funetin palvelimelta ilmeisesti juuri nopeustestausta varten tarjolla oleva gigainen file lataukseen ja siirtonopeuden perusteella sai antennin suunnattua, kuin olisi ollut parempikin suuntausmittari käytössä. Vähän jos edes yskäisi antennia päin, muuttui latausnopeus merkittävästi.
Ihmettelen suuresti, miksi näitä mokkulasysteemeitä tehdään mutu-tuntumalla ja sitten antennit on surkeita ja kaapeli paskaa... liittimistä puhumattakaan. Noin korkeilla taajuuksilla se kaapeli on aika isossa osassa vähänkin pidemmällä vedolla.
Esim. 1GHz kohdilla vaimennusta on tämän verran per 100m:
Koodi: Valitse kaikki
AIRCELL 5 31,1 dB
AIRCELL 7 21,5 dB
ECOFLEX 10 14,2 dB
ECOFLEX 15 STD 9,8 dB
ECOFLEX 15 PLUS 9,1 dB
RG 58 54,6 dB
RG 213 22,5 dB73 de OH6EKR