niksipirkka: Dipolin väsäys

Atennien ropaus palsta, rakentelu, vinkit, linkit muualle nettiin
poac
Vauhti päällä

entäs g5rv

Viesti Kirjoittaja poac »

:lol:
Viimeksi muokannut poac, 14.2.2010 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oh6kw
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6kw »

Viisaammat korjatkoon.. :roll:

Tuossa alla olevassa PDF ohjeessa on sanottu G5RV:n syöttöjohdon sovitusosan pituudeksi 10.34 * nopeuskerroin

Eli killulla syötettynä syöttöjohdon pituus 10.34 * 0.69 = n. 7,14m

G5RV ei ole kunnolla millään bandilla vireessä (parhaiten 20m:llä) ja vaatii tunerin sovittelemaan..

http://www.kolumbus.fi/tijarvi/oi3v/fil ... -30MHz.pdf

Muita mukavia antenni ohjeita tuolla:
http://www.k-yli15.net/n2.html

ja parhaat onnittelut poacille tutkinnon suorituksesta.
poac
Vauhti päällä

oh6kw
Vauhti päällä
Viesti:

poac kirjoitti:kiitosta. toivottavasti kuullaan joskus jollain bandilla. no nih, taasen on tutkittavaa ja se kaivattu tietokin löytyi. tuneria ootellessa voi nysväillä noita erilaisia virityksiä, jos sais jotain vireeseen ilman sitäkin. kun vaan ny se saamerin!!!! kooli tulis. :)
Joo kuullaan varmasti joskus.
Puolitoistavuotta sitten koolin tulo kesti noin 4 viikkoa. (työkaveri teki tutkinnon). Odottavan aika on pitkä... Rakentelehan antenneja joka bandille niin on sitten tekemistä kun lupa kolahtaa postiluukkuun.
Viimeksi muokannut oh6kw, 4.8.2006 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
poac
Vauhti päällä

fin6as
Vauhti päällä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fin6as »

jos meinaat workkia vain yhtä bandia, niin silloin dipoli sille bandille on suositeltavaa. mutta varmaankin kaikki bandit kiinnostaa. itsellä oli 4 karvainen windom abt 84m, joka workki mukavasti kaikilla alueilla. otin sen alas, kun tahtoi usein tulla omia aikojaan alas. tilalle tein g5rv:n, jonka otin hyvin nopeasti alas. ainut bandi jolla pelas hyvin, oli 20m. surkea antenni. tilalle tein perhosdipolin 80m,40m30m,20m. siihen ollut aika tyytyväinen. vaimo ei. nyt pistin ylös myös pidemmän g5rv:n 160-10m, pituutta 63m. perhosdipoliin verraten, 80m n.6db huonompi, 40 aika tasoissa, ehkä hiukan + puolella, riippuu vasta-aseman sijainnista. sama 30 metrillä. 160m:llä on ollut windomin jälkeen 1/4 aallon lanka, joka oli windomin kanssa tasoissa.(toimi muuten pirun hyvin 10metrillä) tuo pidempi g5rv kiinnosti tuon 160m takia, jospa se toimisi paremmin. yllätys oli suuri, kun ensimmäisenä iltana kuulin ensimmäisen dx:n 160m:llä, JA7 jotakin. annan tuon nyt vielä olla jonkin aikaa, ennenkuin alan rakentamaan uutta windomia, siihen olin tyytyväinen, varsinkin 80metrillä. että tuommoisia kokemuksia.

ps. mikäköhän tuosta killusta tekee niin ihmeellisen langan. itse oon käyttänyt kaikennäköistä lankaa, mitä nyt eteen on sattunut, ja kaikki on workkinu samanarvoisesti. kaikki on kestänyt, ainoastaan kiinnitysnaru tahtoo katkeilla. viimevuodet oon tehny twinleadista noita lankoja,sitä ku saa romukaupasta satoja metrejä eurolla. on kevyttä ja kestävää.
poac
Vauhti päällä

Viimeksi muokannut poac, 14.2.2010 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
oh6kw
Vauhti päällä
Viesti:

fin6as kirjoitti:
ps. mikäköhän tuosta killusta tekee niin ihmeellisen langan.
No eihän se ihmeellistä olekkaan, mutta kun sitä saa puhelinlaitokselta satojen metrien keloja (käytöstä poistettua) ilmaiseksi, niin sitä oon käyttänyt sen takia. Ilmeisesti Seinäjokikin on sen verran lähellä laihiaa, hi
Kohtuu kestävääkin se tuntuu olevan. Naruja on katkeillut paljon mutta killua tuuli oo saanu vielä poikki.
Hyvin kyllä on kestänyt myös yksi dipoli, jonka tein yksikarvaisesta sähköasennusjohdosta (ML), joka on pelkkää kuparia.
Teräsvaijerihan olis hyvää ja kestävää mutta kuten poac sanoi, niin se on liian kallista.
fin6as
Vauhti päällä
Viesti:

mites tuo killu, näin ihan mielenkiinnosta ku en oo siihen tutustunu, onko se sitä kaapelia, vähä kuin twinlead, mutta huomattavasti kookkaampaa, ja toinen piuha on eripaksuista. näitä keloja oon romukaupassa nähnyt. ja jos oikein oon ymmärtänyt, on se kuorittava. mitäs materiaalia sitten itse lanka-aines on. kupariako?
oh6kw
Vauhti päällä
Viesti:

Kuin twinlead. Lisäksi sitä on olemassa myös nelijohtimisena.
Helppo tinata, koska siinä on kuparipinnoite.

Toinen piuha ei ole eripaksuista?? tai ainakaan en ole sellaista vielä nähnyt?

Kuva

Ulkomitta 3*6,5mm

Mekaanisesti erittäin kestävää on puhelinilakaapeli eli "killu". Sitä on vanhempina versioina parijohtimellisena, joka voidaan vetää halki ja saada näin kaksi erillistä johdinta.
Nelijohtiminen pyöreä kaapeli voidaan niinikään "purkaa" halkaisemalla vaippa kaapelinkuorintaveitsellä jolloin saadaan neljä suhteellisen ohuteristeistä johdinta.
Koska killu on yleensä kuparipinnoitettua teräslankaa niin sen vetolujuus suhteessa poikkipintaan on kuparijohtimia selvästi parempi.
Vetolujuutta kuvaa hyvin se, että puiden välille pingoittamastani 90 mb:n V-antennista on kaksi kertaa katkennut myrskyssä uutena asennettu n. senttinen nailoninen kannatinköysi. Sen sijaan halkaistu killu itse antennilankana on kestänyt - vaikkakin sen eriste osittain vioittui sitä vuonna -93 halkaistessani.
Olen käyttänyt 400m lankana 4-johtimista killua sitä purkamatta - ja ihan hyvin on toiminut - eikä taatusti vähällä katkea.
Killu on ollut niin puhelinlaitoksille kuin romuliikkeillekin "ongelmajätettä" - sillä kun ei ole teräslankansa takia romumetallin arvoakaan. Yleensä sitä on saanut ilmaiseksi.

http://www.oh5hoi.com/langat.html
fin6as
Vauhti päällä
Viesti:

ok. kuvaa kun kattelen, niin ei oo samaa. pitääpä alkaa tiirailemaan, jos tuota eteen sattuisi.
Vastaa Viestiin