Sirio Gain-Master
-
kasitoistanen
Re: Sirio Gain-Master
Takavuosina se roskakori oli paras.
Ku mää muistaisin että 80-luvun roskis, elikä Saljut oli 7/8-aallon antenni? Nykyinen 4 tonninen Vector 6/8-aallon?
Oliko noin??? Vai oliko kyseessä jo tuolloin pelkkä markkinointikikka?
t. 18
Ps. Useammin kuin vaan yhren kerran olen ollut aikeissa hankkia tuollaisen Vector 4000:n...
Ku mää muistaisin että 80-luvun roskis, elikä Saljut oli 7/8-aallon antenni? Nykyinen 4 tonninen Vector 6/8-aallon?
Oliko noin??? Vai oliko kyseessä jo tuolloin pelkkä markkinointikikka?
t. 18
Ps. Useammin kuin vaan yhren kerran olen ollut aikeissa hankkia tuollaisen Vector 4000:n...
mulla on edelleen (tosin risa tällähetkellä) sigma4000-roskis vm1985 ja
sen mukana tulleessa paperissa luki että se on 6/8 ja vaikka miten mittailin
aikanaan sen aikasella ymmärrykselläni niin vaikutti olevan 7/8. minkä mittanen
pituudeltaan on tää vektori?
sen mukana tulleessa paperissa luki että se on 6/8 ja vaikka miten mittailin
aikanaan sen aikasella ymmärrykselläni niin vaikutti olevan 7/8. minkä mittanen
pituudeltaan on tää vektori?
TX 160m-70cm, RX 10khz-2000Mhz
-
kasitoistanen
RXTX antaa Vector 4000:n mitaksi 3/4-aallon, ja 8,48m.
Minä en tiedä nuista antenneista paljonkaan hirveästi, mutta sen uskomuksen olen sisäistänyt, että mitä isompi antenni fyysisesti on, niin sen parempi toimivuus on.
Käsittääkseni ainoa, joka voisi olla ”parempi” kuin vanha roskakori, on HAM'in Big Mac.
Jos tuota rahanpa5kaa olisi yllin kyllin, niin ostaisin kaikki antennit, ja kokeilisin että mikä TÄÄLLÄ MEILLÄ toimii. Toimivuus lienee paikasta kiinni todella paljon.
Ja hyvä kriteeri antennin ostoon on kuitenkin se että paljonko antenni kerää soraääniä esim. täällä. Tuota Gain masteria on kehuttu vuolaasti.
t. 18
Minä en tiedä nuista antenneista paljonkaan hirveästi, mutta sen uskomuksen olen sisäistänyt, että mitä isompi antenni fyysisesti on, niin sen parempi toimivuus on.
Käsittääkseni ainoa, joka voisi olla ”parempi” kuin vanha roskakori, on HAM'in Big Mac.
Jos tuota rahanpa5kaa olisi yllin kyllin, niin ostaisin kaikki antennit, ja kokeilisin että mikä TÄÄLLÄ MEILLÄ toimii. Toimivuus lienee paikasta kiinni todella paljon.
Ja hyvä kriteeri antennin ostoon on kuitenkin se että paljonko antenni kerää soraääniä esim. täällä. Tuota Gain masteria on kehuttu vuolaasti.
t. 18
A99 on ihan paska. Se todettiin täällä jo toisaalla. Jotain amerikkalaista laatua tilalle.
Niin, asiaan, se oli just tollanen Sigma kun mulla oli. Eli on ihan eri antenni.
Hiton valmis maailma. :D
Niin, asiaan, se oli just tollanen Sigma kun mulla oli. Eli on ihan eri antenni.
Hiton valmis maailma. :D
member of kysymysmerkkitiimi
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
KP01SA = kotoluola
KP11IC = kesäluola
A99 on made in USA et se on sitä amerikkalaista laatua... 
CB Radiot elämäntapa!
Motorola commercial Radios!
Motorola commercial Radios!
omakohttainen kokemus,gain master 2.5 m syöttöä...j tikku..eli tikaspuut mallia 10 kertaa kasaan tinatut viltsun kultaset langat syöttöpiste 30 senttiä,2 sinkkua paremmin pelitti,kun ei oo mahollisuutta laittaa korkeemmalle niin käytän noita tikaspuun rimpuloita ja ryyppään vaikka sen 140 euroo=)
La:Hitsari Ham:OH5CEF 31fm/19am,71.100,145.700 ym. KORIA/KOUVOLA
osta kasitoistanen roskis pois, niin määkin saan vetää kännit näin syysloman kunniaks
...se on sitä edellisen version tuotantoa yli 9 metriä ja on muuten pahuksen hyvä kuuntelemaan 
Radiot on harrastus jotka ei tule koskaan tiensä päähän......
CH 7/AM, 31/FM Rape
OH1ERB
CH 7/AM, 31/FM Rape
OH1ERB
Taunus kirjoitti:Vanha sigma4000 ja Nykyinen Vektor4000 eroo mitoiltansa.Koippa kirjoitti:Kumma homma, joskus vuosia sitten mulla oli tollanen vektori ja se oli oikeesti suurin ja paras. Mut enpä tiedä, tuo mikä mulla nyt oli, ei toiminut lainkaan samoin kuin se joka mulla oli joskus.
Noin se on hyvä verrata, ihan mielenkiintosta kuulla raporttia tulevaisuudessa.dewpoint kirjoitti: mutta taidan kuitenki laittaa nykyisen 5/8:in tilalle tohon talon päädyssä olevaan putkeen(n.10 metriä). Saapahan verrata ku muu ei muutu ku antenni. Tai no koksi vaihtuu kyllä, on nykyään kahdesta erilaisesta kaapelista tehty kötöstys.
-Ei ole kuukauttakaan, kun näin jossakin x-paikassa myynnissä alekkain 2 roskista. Uusi roskis, se mitä rxtx myy ja vieressä oli se alkuperäinen kalliimmalla hinnalla saatavissa. Tätä uudempaa roskista kehuttiin paremmaksi lyhyempien mittojen vuoksi, koska se kestää paremmin tuulikuormaa lyhennettynä kuin alkuperäinen. *kop kop*
-Roskiksella ja roskiksella on eroa mitoituksessa!
Tämä nyt on turhaa teoriaa ja viisastelua mun osalta, mutta tulipa mieleen... anteeksi jo etukäteen.
"Roskapönttö antenni" on sama keksintö kuin "J-tikku" eli alaosa toimii 1/4 aallon sovittimena, ylemmälle varsinaiselle säteilijälle.
Näissä vectoreissa ja sigmoissa tuo rakenne on vain vähän monimuotoisempi kuin "J-tikun" yksinkertainen lyhyempi putki pidemmän vieressä.
Varsinainen asia tuleekin siinä, että mitä tämä sovitus elementti (eli se kehä rakennelma) sitten syöttää?
"J-tikussa" se on yleensä puolenaallon mittainen säteilijä.
Kun katsoin Erään kauppiaan sivuilta "new vectorin" mittaa se oli noin 8.5m, kun tästä vähennetään 1/4 aallon sovittimen mitta saadaan tulokseksi noin 5.8m.
Puoliaaltohan oli sen 5.5m ja viiskasi 7m.
Mahdollinen ero toimivuudessa vanhan ja uudemman 4000:sen välillä voisi johtua siitä, että vanhassa antennnissa säteilijä onkin 5/8.
Silloin antennin koko pituus pitäisi olla noin 9.7m, onko? sitä en tiedä.
Vanhasta mainoksesta löysin Avantin Sigma IV:n mitan 27 jalkaa eli 8.3m. Tarkoittaa sitä, että sätelijän mitaksi tulee noin 5.6m.
BigMac toimii taasen ihan toisella tavalla. Siinä on sovitus kela joka syöttää 1/4 aallon säteilijää, sen päällä on toinen sovitin kela, joka syöttää 5/8:sia, eli koko paketti on säteilijää... ja maatasot tekevät oman vaikutuksensa.
Tässä tämä turha teoria, älkää ottako nokkiinne.
"Roskapönttö antenni" on sama keksintö kuin "J-tikku" eli alaosa toimii 1/4 aallon sovittimena, ylemmälle varsinaiselle säteilijälle.
Näissä vectoreissa ja sigmoissa tuo rakenne on vain vähän monimuotoisempi kuin "J-tikun" yksinkertainen lyhyempi putki pidemmän vieressä.
Varsinainen asia tuleekin siinä, että mitä tämä sovitus elementti (eli se kehä rakennelma) sitten syöttää?
"J-tikussa" se on yleensä puolenaallon mittainen säteilijä.
Kun katsoin Erään kauppiaan sivuilta "new vectorin" mittaa se oli noin 8.5m, kun tästä vähennetään 1/4 aallon sovittimen mitta saadaan tulokseksi noin 5.8m.
Puoliaaltohan oli sen 5.5m ja viiskasi 7m.
Mahdollinen ero toimivuudessa vanhan ja uudemman 4000:sen välillä voisi johtua siitä, että vanhassa antennnissa säteilijä onkin 5/8.
Vanhasta mainoksesta löysin Avantin Sigma IV:n mitan 27 jalkaa eli 8.3m. Tarkoittaa sitä, että sätelijän mitaksi tulee noin 5.6m.
BigMac toimii taasen ihan toisella tavalla. Siinä on sovitus kela joka syöttää 1/4 aallon säteilijää, sen päällä on toinen sovitin kela, joka syöttää 5/8:sia, eli koko paketti on säteilijää... ja maatasot tekevät oman vaikutuksensa.
Muistelisin että antennin kokoluokka oli 9.2-9.5m. Tuossa haarukassa ko. keppi meni vireeseen. -90 alussa oli tommoinen kepakko käytössä. Hyvä muuten, mekaaninen kestävyys vaati virittämistä. Alkuperäinen alumiini oli "kovaa" laatua katkesi herkästi. Korjautui vaihtamalla pehmeämpään alumiiniin.Matti kirjoitti: ...
...
Teoriat on hyvä vastapaino mutulle...
kiitokset matille. tuo selvensi antennin toimintaa paljon.
9.5m:nen se taisi olla (ohje-paperia vielä etsin....)
Katsoppas jos lappu löytyy ettei siellä puhuta jopa 7/8 aallon antennista. Jotenkin jäi tämmöinen luku kummittelemaan mieleen... Jostain oikein wanhasta bonuksen lehdestä(köhän) olisin nähnyt vilaukselta...succe kirjoitti:kiitokset matille. tuo selvensi antennin toimintaa paljon.
juu,etsin. jäi niin paljon itseäkin vaivaamaan asia.
ongelma vain on se että osa tavaroista on eri osotteessa
mutta malttakaa,se löytyy vielä.
lisäys : tais olla pan internationalin valmistama.
ongelma vain on se että osa tavaroista on eri osotteessa
mutta malttakaa,se löytyy vielä.
lisäys : tais olla pan internationalin valmistama.
Viimeksi muokannut succe, 18.10.2011 14:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
kasitoistanen
Tuo Matin teksti taisi olla yksi palstan helmiä. Yksinkertainen selostus kahden legendaarisen antennin eroista. Kiitos!
Mielestäni tuo Saljut oli yli 9 m. Yritän etsiä faktaa, jotta olisi muutakin kuin mutua...
t. 18
Mielestäni tuo Saljut oli yli 9 m. Yritän etsiä faktaa, jotta olisi muutakin kuin mutua...
t. 18
-
kasitoistanen
Löytyi. 3/4-aallon, mitta siltikin 9500mm? CTE LW-150 Saliut... ( linkki: http://www.cbtricks.com/ant_manuals/cte/index.htm )
t. 18
t. 18